Vilka företag ryms med i top 200 finska Facebook-sidor?

Marknadsföring

40,3 % av finländarna finns nu på Facebook

 

Över 2.1 miljoner finländare har Facebook. Detta är 40,3 % av befolkningen och 47,2 % av de som har internet. De senaste 6 månaderna har de finländska facebook användarna ökat med ca. 60 500, den största ökningen de senaste 3 månaderna är i åldersgrupperna 45-54 år. Den största åldersgruppen på Facebook är i nuläget 25-34 år, ca. 529 000 den andra största är 18-24 år. Andra intressanta tal är:

  • 53 % är kvinnor, totalt 1 120 000
  • 47 % män, totalt ungefär 994 500
  • 84 % är över 18 år, totalt ungefär 1 777 400

Vilka företag och vilka typer av Facebook-sidor hittar man då bland top 200 i Finland?

(statistiken hämtad från fanlilista.fi den 9.3.2012)

För att rymmas med i top-200 listan på finska Facebook sidor krävs det att man har över 25 000 fans. Endast 51 stycken brandade företags-/produktsidor ryms med i top-200 listan. Med obrandade sidor menar jag i detta fall sidor som har allmänna namn där man inte vet något vilket företag eller organisation som är bakom sidan. Exempel på obrändade sidor är sauna, kesä, metsä, grillaus, äiti, viikonloppu mm. som alla har samlat en massa fans och kommer högt på listan. I listan här under har jag plockat ut och kategoriserat vilka typer av Facebook-sidor som finns bland de 200 största sidorna i finland.

  1. 51 st Brändade företagssidor/produktsidor = 25.5 %
  2. 35 st Obrändade sidor = 17.5 %
  3. 34 st Artister / band = 17 %
  4. 18 st TV-program/kanaler = 8.5 %
  5. 15 st Offentlig person = 7.5 %
  6. 10 st Community sidor = 5 %
  7. 6 st Atleter = 3 %
  8. 5 st Idrottsföreningar = 2.5 %
  9. 5 st Non-profit organisationer = 2.5 %
  10. 4 st Media/news = 2 %
  11. 3 st fiction-figurer = 1,5 %
  12. 3 st Böcker = 1,5 %
  13. 3 st webbplatser = 1,5 %
  14. 2 st Appar = 1%
  15. 2 st filmer = 1%
  16. 2 st spel/leksaker = 1 %
  17. 1 st myndighetssida
  18. 1 st Attraktion/plats

Totalt 51 stycken företags-/produktsidor bland top-200. Vilka är de?

Det som intresserar oss mest är förstås vilka företag, tjänster och produkter som ryms med bland de 200 största Facebook sidorna. Totalt 51 st brändade företags- och produktsidor rymdes med, detta kan jämföras med att hela 34 st musiker/band och 15 st offentliga personer tar plats på listan. Det förvånar väl ingen vilka två företag/brand som toppar listan. Nummern inom parentes är vilken position de har på top-200 listan och nummern efter är antalet gillare/likes.

  1. (1) Angry Birds 17,130,657
  2. (2) Nokia 7,643,904
  3. (21) Fazer 215,030
  4. (27) Fazer sininen 191,166
  5. (43) Silja Line Suomi 153,436
  6. (45) Hesburger 145,390
  7. (52) Saunalahti 121,707
  8. (61) Jäätelöauto 110,315
  9. (62) Miivies 106,124
  10. (72) K-Citymarket 88,545
  11. (76) Finnair 84,431
  12. (77) Fazer Geisha 84,231
  13. (78) Aurinkomatkat 82,549
  14. (80) McDonalds Suomi 82,015
  15. (89) Audi Finland 76,290
  16. (91) Gigantti 74,528
  17. (92) Salomon Freeski 74,233
  18. (95) Finnmatkat 70,423
  19. (96) Jopo 68,926
  20. (97) Finnkino 68,454
  21. (103) Marimekko 64,777
  22. (106) Seppälä 61,266
  23. (112) Pingviini 58,010
  24. (114) Web Of Trust 54,323
  25. (115) Anttila NetAnttila 54,149
  26. (116) Norwegian.com/fi 52,156
  27. (118) Horze 50,952
  28. (119) Blue1 50,463
  29. (131) Tjäreborg 47,032
  30. (138) DNA 44,987
  31. (139) Ben&Jerrys Finland 44,300
  32. (148) Sonera 41,535
  33. (149) Relaxant animal 40,813
  34. (151) Salomon Running 40,682
  35. (153) Reinot 40,335
  36. (155) Arla Keittiö 39,514
  37. (156) Levi 39,134
  38. (159) M&M’s Suomi 38,248
  39. (161) Musch 37,613
  40. (162) Valio 37,605
  41. (177) Varusteleka 32,633
  42. (181) Kotipizza 31,251
  43. (183) Nike Football Finland 31,129
  44. (184) Rantapallo.fi 30,998
  45. (187) Bilar-on vain yksi tapa pysäyttää ne 30,664
  46. (188) Pepsi max suomi 30,605
  47. (189) Viking Line Suomi 30,523
  48. (196) Aura-juusto 28,197
  49. (197) Ebookers finland 28,006
  50. (198) EMP Finland 27,923
  51. (199) Genelec 27,844

Endast 20 st företags-/produktsidor bland top-100

Endast två st företagsbränd tar sig in i top-10. Det är dessutom två företag som ligger högt i hela världen, som ohotad etta finns Angry Bird och som lika ohotad tvåa finns Nokia. Sen kommer de kändaste finska rock-banden följt av  MTV- finland och The Dudesons. På 9:e och 10:e plats finns då kanske det som finländarna älskar mest Sauna och Kesä.

Till vilka branscher hör de populäraste företagssidorna på Facebook?

Resebyråerna och reseföretagen är de allra populäraste, totalt 10 st reseföretag ryms med bland top-200 sidorna på Facebook och hela fyra stycken i top-100. Här är listan:

  1.  (43) Silja Line Suomi 153,436
  2. (76) Finnair 84,431
  3. (78) Aurinkomatkat 82,549
  4. (95) Finnmatkat 70,423
  5. (116) Norwegian.com/fi 52,156
  6. (119) Blue1 50,463
  7. (131) Tjäreborg 47,032
  8. (184) Rantapallo.fi 30,998
  9. (189) Viking Line Suomi 30,523
  10. (197) Ebookers finland 28,006

Godis, choklad och glass är populärt på Facebook

Fazer regerar bland godisbränden, totalt 9 st brändade godissidor ryms bland top 200 men Fazer har hela 3 sidor bland top-100.

  1. (21) Fazer 215,030
  2. (27) Fazer sininen 191,166
  3. (61) Jäätelöauto 110,315
  4. (77) Fazer Geisha 84,231
  5. (112) Pingviini 58,010
  6. (139) Ben&Jerrys Finland 44,300
  7. (159) M&M’s Suomi 38,248
  8. (187) Bilar-on vain yksi tapa pysäyttää ne 30,664
  9. (188) Pepsi max suomi 30,605
I denna kategori skulle det helt klart finnas många fler sidor om de globala branden skulle ha lokala Facebook-sidor.

De största snabbmatskedjorna regerar också på Facebook

  1.  (45) Hesburger 145,390
  2. (80) McDonalds Suomi 82,015
  3. (181) Kotipizza 31,251

Endast tre livsmedelsbrand bland top 200

  1.  (21) Fazer 215,030
  2. (155) Arla Keittiö 39,514
  3. (162) Valio 37,605
  4. (196) Aura-juusto 28,197

Få sportbrand ryms med bland de största Facebook-sidorna

Endast fyra sportsbrand bland top-200 är lite överraskande men kan förklaras med att många av de globala branden har globala sidor.

  1.  (92) Salomon Freeski 74,233
  2. (96) Jopo 68,926
  3. (151) Salomon Running 40,682
  4. (183) Nike Football Finland 31,129

Klädmärken och modebutiker har inte lyckats attrahera Facebook användarna

Mode/lifestyle, modekedjorna i finland tycks sköta Facebook marknadsföringen dåligt. Endast 4 st klädbutiker / produkter i top- 200 är en skam då man tänker hur  många i deras målgrupp som finns på Facebook.

  1.  (103) Marimekko 64,777
  2. (106) Seppälä 61,266
  3. (153) Reinot 40,335
  4. (198) EMP Finland 27,923

Detaljhandel, K-Citymarket är överlägsen etta bland dagligvaruhandelskedjorna i Finland.

  1.  (72) K-Citymarket 88,545
  2. (91) Gigantti 74,528
  3. (115) Anttila NetAnttila 54,149
  4. (177) Varusteleka 32,633
Det som sticker ut är kanske Stockmanns frånvaro från listan. Hullut Päivät, Galna Dagar har med sina 35,723 fans fler än varusteleka men de har tydligen inte anmält sidan till fanlista så därför missade jag den. Kommentera gärna om det finns andra företagssidor eller brandade produktsidor som fattas.

Förvånansvärt många telefonoperatörer bland de största

Att telefonoperatörerna har många fans kan förklaras med de många tävlingarna och de stora marknadsföringsbudgeterna. Har svårt att tro att det är för att människor gillar deras brand på riktigt. Kan nämnas att man en tid kunde se annonser från alla dessa operatörer när de alla hade dessutom exakt samma proudkt och erbjudande. Vinn en nokia N9, mycket kreativt. Saunalahti är iaf den operatör som har överlägset flest gillare.

  1.  (52) Saunalahti 121,707
  2. (138) DNA 44,987
  3. (148) Sonera 41,535

Endast ett bilmärke bland top 200!

  1.  (89) Audi Finland 76,290
Audi är det enda bilmärket som tycks ha lyckats någotsånär med en lokal Facebook-sida. Varför gör bilmärken så extremt dålig reklam? Förutom till Super Bowl förstås.

Globala finska brand som är helt i sin egen klass

  1.  (1) Angry Birds 17,130,657 fans
  2. (2) Nokia 7,643,904

Finsk hund- och kattmat ryms med på top-200

Den finska hund- och kattmatstillverkaren MUSCH konkurrerar ut de globala hundmatstillverkarna på den finska top 200 listan.

  1.  (161) Musch 37,613

Mera finska djurprodukter

  1.  (149) Relaxant animal 40,813

Den sista kategorin på listan är två finländska globala webbtjänster

  1.  (62) Miivies 106,124
  2. (114) Web Of Trust 54,323

De finska företagen har svårt att lyckas utnyttja den fulla potentialen med Facebook

Facebook kan vara ett otroligt effektivt verktyg i den digitala marknadsföringsmixen om man gör rätt. Det har vissa företag i olika kategorier visat. För t.ex. familjeföretaget, hundmatstillverkaren MUSCH är Facebook avgörande för företagets framgång. En ökning av försäljningen med 67 % i januari 2012 jämfört med Januari 2011 skulle aldrig ha lyckats utan den framgångsrika julkampanjen som utfördes endast i sociala medier. Kampanjen är i nuläget Grand One finalist (top 6 kampanjer i finland). För större brand som Fazer, Hesburger och Citymarket har Facebook blivit ett effektivt kommunikationsverktyg som göra att man kommer i direkt kontakt med konsumenten. Detta har kanske Hesburger utnyttjat bäst bland de stora genom att crowdsourca fram en ny hamburgare tillsammans med Facebook fansen.

Ps. Ifall du inte finns med på denna lista men har en produkt eller tjänst som många gillar skall du kontakta Genero. Vi har den kunskap som behövs för att klättra uppåt på denna lista.