Vilka företag ryms med i top 200 finska Facebook-sidor?
40,3 % av finländarna finns nu på Facebook
Över 2.1 miljoner finländare har Facebook. Detta är 40,3 % av befolkningen och 47,2 % av de som har internet. De senaste 6 månaderna har de finländska facebook användarna ökat med ca. 60 500, den största ökningen de senaste 3 månaderna är i åldersgrupperna 45-54 år. Den största åldersgruppen på Facebook är i nuläget 25-34 år, ca. 529 000 den andra största är 18-24 år. Andra intressanta tal är:
- 53 % är kvinnor, totalt 1 120 000
- 47 % män, totalt ungefär 994 500
- 84 % är över 18 år, totalt ungefär 1 777 400
Vilka företag och vilka typer av Facebook-sidor hittar man då bland top 200 i Finland?
(statistiken hämtad från fanlilista.fi den 9.3.2012)
För att rymmas med i top-200 listan på finska Facebook sidor krävs det att man har över 25 000 fans. Endast 51 stycken brandade företags-/produktsidor ryms med i top-200 listan. Med obrandade sidor menar jag i detta fall sidor som har allmänna namn där man inte vet något vilket företag eller organisation som är bakom sidan. Exempel på obrändade sidor är sauna, kesä, metsä, grillaus, äiti, viikonloppu mm. som alla har samlat en massa fans och kommer högt på listan. I listan här under har jag plockat ut och kategoriserat vilka typer av Facebook-sidor som finns bland de 200 största sidorna i finland.
- 51 st Brändade företagssidor/produktsidor = 25.5 %
- 35 st Obrändade sidor = 17.5 %
- 34 st Artister / band = 17 %
- 18 st TV-program/kanaler = 8.5 %
- 15 st Offentlig person = 7.5 %
- 10 st Community sidor = 5 %
- 6 st Atleter = 3 %
- 5 st Idrottsföreningar = 2.5 %
- 5 st Non-profit organisationer = 2.5 %
- 4 st Media/news = 2 %
- 3 st fiction-figurer = 1,5 %
- 3 st Böcker = 1,5 %
- 3 st webbplatser = 1,5 %
- 2 st Appar = 1%
- 2 st filmer = 1%
- 2 st spel/leksaker = 1 %
- 1 st myndighetssida
- 1 st Attraktion/plats
Totalt 51 stycken företags-/produktsidor bland top-200. Vilka är de?
Det som intresserar oss mest är förstås vilka företag, tjänster och produkter som ryms med bland de 200 största Facebook sidorna. Totalt 51 st brändade företags- och produktsidor rymdes med, detta kan jämföras med att hela 34 st musiker/band och 15 st offentliga personer tar plats på listan. Det förvånar väl ingen vilka två företag/brand som toppar listan. Nummern inom parentes är vilken position de har på top-200 listan och nummern efter är antalet gillare/likes.
- (1) Angry Birds 17,130,657
- (2) Nokia 7,643,904
- (21) Fazer 215,030
- (27) Fazer sininen 191,166
- (43) Silja Line Suomi 153,436
- (45) Hesburger 145,390
- (52) Saunalahti 121,707
- (61) Jäätelöauto 110,315
- (62) Miivies 106,124
- (72) K-Citymarket 88,545
- (76) Finnair 84,431
- (77) Fazer Geisha 84,231
- (78) Aurinkomatkat 82,549
- (80) McDonalds Suomi 82,015
- (89) Audi Finland 76,290
- (91) Gigantti 74,528
- (92) Salomon Freeski 74,233
- (95) Finnmatkat 70,423
- (96) Jopo 68,926
- (97) Finnkino 68,454
- (103) Marimekko 64,777
- (106) Seppälä 61,266
- (112) Pingviini 58,010
- (114) Web Of Trust 54,323
- (115) Anttila NetAnttila 54,149
- (116) Norwegian.com/fi 52,156
- (118) Horze 50,952
- (119) Blue1 50,463
- (131) Tjäreborg 47,032
- (138) DNA 44,987
- (139) Ben&Jerrys Finland 44,300
- (148) Sonera 41,535
- (149) Relaxant animal 40,813
- (151) Salomon Running 40,682
- (153) Reinot 40,335
- (155) Arla Keittiö 39,514
- (156) Levi 39,134
- (159) M&M’s Suomi 38,248
- (161) Musch 37,613
- (162) Valio 37,605
- (177) Varusteleka 32,633
- (181) Kotipizza 31,251
- (183) Nike Football Finland 31,129
- (184) Rantapallo.fi 30,998
- (187) Bilar-on vain yksi tapa pysäyttää ne 30,664
- (188) Pepsi max suomi 30,605
- (189) Viking Line Suomi 30,523
- (196) Aura-juusto 28,197
- (197) Ebookers finland 28,006
- (198) EMP Finland 27,923
- (199) Genelec 27,844
Endast 20 st företags-/produktsidor bland top-100
Endast två st företagsbränd tar sig in i top-10. Det är dessutom två företag som ligger högt i hela världen, som ohotad etta finns Angry Bird och som lika ohotad tvåa finns Nokia. Sen kommer de kändaste finska rock-banden följt av MTV- finland och The Dudesons. På 9:e och 10:e plats finns då kanske det som finländarna älskar mest Sauna och Kesä.
Till vilka branscher hör de populäraste företagssidorna på Facebook?
Resebyråerna och reseföretagen är de allra populäraste, totalt 10 st reseföretag ryms med bland top-200 sidorna på Facebook och hela fyra stycken i top-100. Här är listan:
- (43) Silja Line Suomi 153,436
- (76) Finnair 84,431
- (78) Aurinkomatkat 82,549
- (95) Finnmatkat 70,423
- (116) Norwegian.com/fi 52,156
- (119) Blue1 50,463
- (131) Tjäreborg 47,032
- (184) Rantapallo.fi 30,998
- (189) Viking Line Suomi 30,523
- (197) Ebookers finland 28,006
Godis, choklad och glass är populärt på Facebook
Fazer regerar bland godisbränden, totalt 9 st brändade godissidor ryms bland top 200 men Fazer har hela 3 sidor bland top-100.
- (21) Fazer 215,030
- (27) Fazer sininen 191,166
- (61) Jäätelöauto 110,315
- (77) Fazer Geisha 84,231
- (112) Pingviini 58,010
- (139) Ben&Jerrys Finland 44,300
- (159) M&M’s Suomi 38,248
- (187) Bilar-on vain yksi tapa pysäyttää ne 30,664
- (188) Pepsi max suomi 30,605
De största snabbmatskedjorna regerar också på Facebook
- (45) Hesburger 145,390
- (80) McDonalds Suomi 82,015
- (181) Kotipizza 31,251
Endast tre livsmedelsbrand bland top 200
- (21) Fazer 215,030
- (155) Arla Keittiö 39,514
- (162) Valio 37,605
- (196) Aura-juusto 28,197
Få sportbrand ryms med bland de största Facebook-sidorna
Endast fyra sportsbrand bland top-200 är lite överraskande men kan förklaras med att många av de globala branden har globala sidor.
- (92) Salomon Freeski 74,233
- (96) Jopo 68,926
- (151) Salomon Running 40,682
- (183) Nike Football Finland 31,129
Klädmärken och modebutiker har inte lyckats attrahera Facebook användarna
Mode/lifestyle, modekedjorna i finland tycks sköta Facebook marknadsföringen dåligt. Endast 4 st klädbutiker / produkter i top- 200 är en skam då man tänker hur många i deras målgrupp som finns på Facebook.
- (103) Marimekko 64,777
- (106) Seppälä 61,266
- (153) Reinot 40,335
- (198) EMP Finland 27,923
Detaljhandel, K-Citymarket är överlägsen etta bland dagligvaruhandelskedjorna i Finland.
- (72) K-Citymarket 88,545
- (91) Gigantti 74,528
- (115) Anttila NetAnttila 54,149
- (177) Varusteleka 32,633
Förvånansvärt många telefonoperatörer bland de största
Att telefonoperatörerna har många fans kan förklaras med de många tävlingarna och de stora marknadsföringsbudgeterna. Har svårt att tro att det är för att människor gillar deras brand på riktigt. Kan nämnas att man en tid kunde se annonser från alla dessa operatörer när de alla hade dessutom exakt samma proudkt och erbjudande. Vinn en nokia N9, mycket kreativt. Saunalahti är iaf den operatör som har överlägset flest gillare.
- (52) Saunalahti 121,707
- (138) DNA 44,987
- (148) Sonera 41,535
Endast ett bilmärke bland top 200!
- (89) Audi Finland 76,290
Globala finska brand som är helt i sin egen klass
- (1) Angry Birds 17,130,657 fans
- (2) Nokia 7,643,904
Finsk hund- och kattmat ryms med på top-200
Den finska hund- och kattmatstillverkaren MUSCH konkurrerar ut de globala hundmatstillverkarna på den finska top 200 listan.
- (161) Musch 37,613
Mera finska djurprodukter
- (149) Relaxant animal 40,813
Den sista kategorin på listan är två finländska globala webbtjänster
- (62) Miivies 106,124
- (114) Web Of Trust 54,323
De finska företagen har svårt att lyckas utnyttja den fulla potentialen med Facebook
Facebook kan vara ett otroligt effektivt verktyg i den digitala marknadsföringsmixen om man gör rätt. Det har vissa företag i olika kategorier visat. För t.ex. familjeföretaget, hundmatstillverkaren MUSCH är Facebook avgörande för företagets framgång. En ökning av försäljningen med 67 % i januari 2012 jämfört med Januari 2011 skulle aldrig ha lyckats utan den framgångsrika julkampanjen som utfördes endast i sociala medier. Kampanjen är i nuläget Grand One finalist (top 6 kampanjer i finland). För större brand som Fazer, Hesburger och Citymarket har Facebook blivit ett effektivt kommunikationsverktyg som göra att man kommer i direkt kontakt med konsumenten. Detta har kanske Hesburger utnyttjat bäst bland de stora genom att crowdsourca fram en ny hamburgare tillsammans med Facebook fansen.
Ps. Ifall du inte finns med på denna lista men har en produkt eller tjänst som många gillar skall du kontakta Genero. Vi har den kunskap som behövs för att klättra uppåt på denna lista.