Friends & Brgrs lansering i Köpenhamn

262000
personer såg Facebook-annonserna i Köpenhamn
37500
engagement via Facebook
23000
såg Twitter-annonserna i Köpenhamn

Bakgrund

Friends & Brgrs är en fresh casual hamburgerkedja med fyra restauranger i Finland. När de skulle öppna en restaurang på Strøget i Köpenhamn under sommaren 2016 blev det aktuellt med en lanseringsstrategi. Prisnivån, restaurangmiljön och den snabba tillredningen gör att Friends & Brgrs tilltalar en väldigt bred målgrupp.

“Generos kunnande inom sociala och traditionella medier gav oss den uppmärksamhet och synlighet som krävs för en lyckad öppning.”

– Peter Fagerholm, VD på Friends & Brgrs

 

f&b 03

Utmaningar

Området kring Strøget har många restauranger med hamburgare på menyn, men på samma gång är marknaden stor eftersom Strøget är en av de mest trafikerade gatorna för fotgängare i Norden. Till målgruppen hör Köpenhamnsbor samt turister. Målet var att skapa kännedom om Friends & Brgrs bland alla som gillar hamburgare och att väcka intresse för konceptet och maten bland matentusiaster.

Den största utmaningen var att lansera ett helt nytt restaurangkoncept i ett nytt land, med en relativt liten mediebudget. Kännedomen om fresh casual och Friends & Brgrs sätt att jobba måste byggas upp från noll.

 

f&b 02

Lösningar

Kampanjstrategi och medieval:

De viktigaste kanalerna vi valde att satsa på för att effektivt nå ut med budskapet var point of sale (restaurangen), sociala medier och PR.

Som kanaler för annonsering valdes Facebook och Twitter. Facebook valdes som huvudmedium eftersom vi med en låg mediebudget kunde nå ut till så många som möjligt i den potentiella målgruppen. Facebook gav också möjligheter att nå maximal organisk spridning och skapa hype före lanseringen. För lanseringsevenemanget skapades även ett Facebook-evenemang. Några dagar före öppningen ordnades även en provsmakningskväll för inbjudna gäster och influencers i sociala medier.

 

f&b 01

Resultat

Resultatet var en lanseringskampanj som nådde flera människor. Facebook-annonserna nådde över 260 000 personer och 37,5 tusen personer interagerade med kampanjen via Facebook. Organiskt nåddes 110 000 personer på Facebook innan öppningen. Veganburgaren är ett exempel på ett inlägg som delades ofta av kunderna, organiskt. Twitter-annonseringen visades 23 000 gånger för matentusiaster och journalister i Köpenhamn och med community management förbättrades medelsvarstiden på Facebook med 53 %.

De utskickade pressmeddelandena resulterade i att både tidningar i Finland och i Köpenhamn snappade upp och skrev om lanseringen. Även flera influencers skrev om Friends & Brgrs i Köpenhamn. Under lanseringsevenemanget bildades en lång kö utanför restaurangen och över 6 000 personer visade intresse för evenemanget.

 

Friends & Brgrs media articles

Friends & Brgrs lansering i Köpenhamn 4