Snellman – Framgångsrikt samarbete sedan 2010

2600 %
ökning av organisk trafik
24000
prenumeranter av nyhetsbrevet
100000
besökare på webbplatsen varje månad

Bakgrund

Snellmans Köttförädling Ab har tillverkat kött- och charkuteriprodukter av hög kvalitet redan i över 65 år. Konsumenternas bild av köttindustrin är överlag ganska generisk och en av Snellmans utmaningar har varit att kunna förklara hur deras sätt och produkter skiljer sig från konkurrenternas. Samtidigt kommer Snellmans produkter med största sannolikhet fortsätta säljas och köpas i åratal framöver, och därför spelar värvandet av nya experter en nyckelroll i Snellmans fortsatta utveckling.

Sedan vårt samarbete att förnya Snellmans webbplats inleddes år 2010 har vi på grund av goda resultat fått fler och fler ansvarsområden. Idag sköter vi allt från Snellmans digitala marknadsföring till sökmotoroptimering och videoproduktion. Vi har också hunnit mobiloptimera Drupal-webbplatsen samt uppdatera utseendet och strukturen många gånger genom åren.

Vårt långa och givande samarbete med Snellmans har också gjort att vi på Genero har fått möjligheten att utmanas, lära oss och prova på nya saker och på så sätt ständigt få utvecklas och bli bättre.

”Samarbetet med genero har varit mycket framgångsrikt. Alla åtgärder som har tagits har haft tydliga mål, resultaten har övervakats och rapporterats och utvecklingsområden har upptäckts och åtgärdats. Med detta som grund är det lätt att utveckla Snellmans synlighet online.”
– Tommi Fors, marknadsförings- och kommunikationschef, Snellmans Köttförädling Ab

 

Produktlanseringar och marknadsföring ordentliga online-kampanjer

Vi planerar och förverkligar flertalet kampanjer för Snellman varje år. Innehållet och budskapet i kampanjerna är allt från produktlanseringar till viktiga produktegenskaper och Snellmans värdegrund. Vi skräddarsyr alltid målen för varje kampanj tillsammans med Snellman. Ibland riktar vi budskapet helt enkelt till den största möjliga målgruppen för maximal synlighet, medan det ibland istället lönar sig att involvera vissa specifika konsumenter genom t.ex. ett bloggsamarbete med matbloggare.

 

 

Vad gäller traditionell marknadsföring har Snellman ett team av erfarna proffs som ansvarar för TV- och tryck-annonsering. Vår uppgift är i sin tur att gräva djupare och förmedla det aktuella budskapet online genom en noga utformad och anpassad kampanj. Dessutom genomförs vissa produktlanseringskampanjer enbart online och det är då upp till oss att hitta kostnadseffektiva och relevanta målgrupper.

Innehåll i sann growth hacking anda

Konkurrensen i livsmedelsbranschen är hård även online och det krävs ett ständigt arbete för att hålla sina positioner. I enlighet med vår growth hacking-ideologi strävar vi alltid efter att hitta de mest kostnadseffektiva sätten att öka Snellmans synlighet i Google och få fler besökare till deras webbplats genom såväl digital annonsering som relevant och intressant innehåll.

Vi designar och producerar innehåll för Snellman i text-, bild- och videoformat. Innehållet används sedan i sökmotoroptimering, på webbsidor och i diverse sociala medier. Konsumenterna får även ta del av recept, blogginlägg och matlagningstips via nyhetsbrev.

Snellman - Tuloksellista yhteistyötä jo vuodesta 2010

 

Snellman - Tuloksellista yhteistyötä jo vuodesta 2010 4

 

Förutom sökords- och bannerannonsering använder vi oss bl.a. av Facebook, Instagram och Youtube för att sprida Snellmans budskap. På facebook har vi lyckats skapa relevant innehåll och fått konsumenterna att kommunicera och interagera med våra inlägg, också de vi inte sponsrat.

Resultat

Ett av huvudmålen för vårt samarbete har varit att öka varumärket Snellmans synlighet online samt erbjuda konsumenterna relevant information om företaget och dess produkter. Det här har vi lyckats med genom att skapa en välgjord webbplats och vara aktiva på en mängd digitala kanaler. Arbetet har varit långsiktigt och kräver fortsättningsvis månatlig innehållsproduktion och optimering.

Från den dag samarbetet inleddes till idag har den organiska trafiken till Snellmans webbplats ökat med ca 2600%. Under hela år 2010 hade Snellmans webbplats sammanlagt ca 40 000 besökare, medan långt över 100 000 nu besöker den varje månad.

Det finns nu betydligt fler engagerade konsumenter än tidigare, vilket tydligt syns i prenumeranter av nyhetsbrevet. År 2010 var antalet prenumeranter 2000. Idag är de över 24 000 och dessutom är öppnings- och klicknivån en av de högsta i branschen. På Facebook har Snellman 53 000 fans och många av dem är engagerade och aktiva.

Flera av våra kampanjer har nått hundratusentals konsumenter och exempelvis online-lanseringen av Extramör bacon syntes direkt i försäljningssiffrorna för produkten. Kampanjen Riktig Länkkorv i sin tur vann Finlands största och mest betydelsefulla marknadsföringskommunikations-tävling Grand One för årets mest framgångsrika online-kampanj.

Snellman - Framgångsrikt samarbete sedan 2010