Teri-Hus – Kampanj som ökade kännedom

900000
Total räckvidd
75000
Organisk räckvidd
100000
Deltagare

Teri-Hus är en finsk hustillverkare som bygger skräddarsydda huspaket anpassade enligt kundens önskemål gällande husets utseende, egenskaper och planering.

Genero skapade en kampanj som ökade kännedom om Teri-Hus och deras värdefulla yrkeskunskap.

“Engagerade människor ger mervärde” – Ulrika, VD Teri-Hus

Utmaningar

I takt med lågkonjunkturen har antalet nybyggda hus per år minskat, och konkurrensen mellan hustillverkarna är hård under sommarhalvåret. För att nå ut till de potentiella kunderna behövdes något extraordinärt och samtidigt behövde det vara väldigt kostnadseffektivt.

Kampanjen behövde engagera målgruppen och skapa en så pass organisk räckvidd att en låg mediebudget skulle räcka till. Samtidigt skapar annonsering en betydligt lägre trovärdighet än vad förtjänta medier* gör, så därför var förtjänta medier att föredra i kommunikationen.

*Förtjänta medier är publicitet som inte företaget själv har skapat. Två vanliga exempel på detta är recensioner och “word of mouth”.

Lösningar

Vi valde att fokusera vår kampanj främst på sociala medier och baserade kampanjens innehåll på förtjänta medier. Konceptet med kampanjen var att utse Finlands vackraste Teri-hus, där tidigare kunder deltog med deras hus och målgruppen fick sedan rösta fram vinnaren.

Detta gav oss en stor mängd förtjänta medier i form av berättelser och bilder på tidigare husbyggen. Åtta av de inlämnade bidragen var med i finalen, och alla kunde användas som framtida referenser för Teri-Hus.

Vi publicerade ett album på Facebook och röstningen utfördes i form av att gilla eller kommentera. Vi skapade även en landningssida på webbplatsen, där alla finalister hade en egen sida med berättelser och bilder, där vi även bäddade in bidragets publicerade bild från Facebook-albumet. I slutändan kunde röstningen ske direkt på Facebook och också på webbplatsen.

 

Teri-Talot – Kampanja, joka lisäsi tunnettuutta 3

Till finalisterna skapade vi en guide, som gav tips om hur de kunde få flera att rösta på deras bidrag och få tävlingen att spridas organiskt på internet. För att nå fler segment på internet skapade vi även annonser på Facebook, Instagram och i Google AdWords. Annonserna riktades till segment som inte skulle ha gått att nå organiskt.

Parallellt med denna kampanj skapade vi en annan kampanj inför Bostadsmässan i Seinäjoki, som genererade leads till Teri-Hus och ökade allmänhetens kännedom om hustillverkaren.

Teri-Hus hemsida med berättelser och bilder om Teri-hus

RESULTAT

Kampanjen blev en succé. Samtidigt som den vårdade tidigare kundrelationer nådde tävlingen 900 000 personer.

Genom att vi uppmanade till att gilla, kommentera och dela bilderna i Facebook-albumet skapades en otroligt bra organisk och naturlig spridning. Trots att Teri-Hus endast hade 1 400 fans på deras Facebook-sida, nådde albumet 75 000 personer organiskt och Teri-Hus fick 1 000 nya Facebook-fans.

89 000 personer engagerade sig via annonseringen på Facebook och Instagram, och samtidigt besökte 4 172 personer kampanjen genom Teri-Hus webbplats.

Slutligen samlades 28 nya referenser för Teri-Hus, som än idag kan användas i hustillverkarnas marknadsföring.

 

Teri-Hus - Kampanj som ökade kännedom 9