Digitala marknadsföringens dreamteam

Genero Crew Growth marketing

vad krävs det av ett dreamteam inom digital marknadsföring?

Det är höga krav på marknadsförarna i och med att betydelsen av digital marknadsföring ökar. Det krävs att de ständigt lär sig de nya egenskaper som utvecklas för digitala medier. Denna ständigt pågående förbättringsprocess gör det möjligt att lägga mer resurser på att marknadsföra online. Arbetar man med digital marknadsföring är det viktigt att kunna fatta snabba beslut i takt med branschens utveckling och samtidigt upprätthålla sin kompetens inom ämnet.

I ett dreamteam för digital marknadsföring behövs det experter som arbetar med copywriting, design, growth hacking, SEO och strategi. Samtliga experter ska tillsammans arbeta på ett välfungerande sätt och hållas uppdaterade i aktuella händelser och utveckling inom digital marknadsföring, samtidigt som de ska ha kännedom om hur man når lönsamma resultat.

 

8 viktigaste kunskaper för dreamteamet

    1. förståelse för kunden

      Det krävs att gruppen ständigt samlar in information om kunden, för att lyckas med digitala marknadsföringen.

    2. digital kännedom

      Först och främst är det viktigt att se till att teamet känner till de digitala kanalerna. Då de kan medierna, klarar de sig även i traditionella marknadsföringskanaler. En nyckelregel är att först prova budskapet i digitala medier, för att spara resurser.

    3. kostnadseffektivitet

      Med digital marknadsföring är det möjligt att få bättre resultat med en mindre budget. En ytterligare fördel med digital marknadsföring är att man kan rikta sitt budskap till specifika målgrupper, och på det sättet marknadsföra effektivare.

    4. KOMMUNIKATION AV VARUMÄRKET

      Det är viktigt att budskapet är i linje med varumärket. Att använda sig av kampanjer som inte stöder ditt varumärke är därmed inte lönsamt, även om det ger synlighet.

    5. kreativa idéer

      Oberoende av om att det är frågan om en video, en banner eller en status är budskapet det essentiella. Bra innehåll syns.

    6. FÖRTJÄNTA MEDIER

      Betald marknadsföring tar med sig kunder och synlighet, men inte på samma sätt som sociala medier, SEO och digital PR tar med sig äkta kunder på ett förmånligare sätt.

    7. trafik för hemsidan

      Ett dreamteam vet att man når fler kunder genom att ha sökmotoroptimerat innehåll.

    8. kontinuerlig uppföljning

      Man bör ständigt optimera, analysera och göra slutsatser för det man gjort i sin digitala marknadsföring.

 

Ett dreamteam för digital marknadsföring söker aktivt mer och ny information för att upprätthålla sitt kunnande. Detta eftersom det sker en ständig förändringsprocess inom digital marknadsföring: det som är aktuellt i dag kanske inte är det i morgon.

 

LADDA NER VÅR SEO-GUIDE GRATIS

Önskar du att din hemsida skulle få mer kostnadsfri trafik och generera fler leads? För att stöda ditt arbete har vi sammanfattat 10 tips, som är viktiga för alla som arbetar med SEO.

LADDA NER GUIDEN