Generos syn på digital marknadsföring

Marknadsföring Growth marketing

Största skillnaden mellan digital och traditionell marknadsföring är mätbarheten. Dessutom ger digital marknadsföring möjlighet att snabbt dela med sig om information och att kommentera. Vilka andra möjligheter hämtar digital marknadsföring med sig?

 

“Digital marknadsföring är word of mouth på steroider”
-Rasmus Östman, vd och grundare på Genero

Digital marknadsföring för mätbarhetens skull

Med traditionella medier är det svårare att kunna rikta sig mot en specifik målgrupp. Man kan gissa sig fram till vad som fungerar, samtidigt som det ofta är dyrare. Här lönar det sig också att se till att man syns, vilket man gör genom att ha större annonser i tidningar och längre reklamer på tv. Även om man har detta kan det vara att kunden väljer exempelvis att istället titta på sin telefon under reklampausen. För att få statistik av traditionella medier ska det också göras olika undersökningar som tar tid att göra och samla in material, vilket skiljer sig mycket till digitala medier.

Digital marknadsföring ger och sin sida en möjlighet för företagen att få direkt feedback. En marknadsförare kan genast se på hur många klick och hur mycket engagemang en annons får. Dessutom har Facebook statistik gällande brand recall, dvs. statistik gällande hur många som kommer att minnas annonsen. Har man denna information kan man agera mycket snabbare, optimera och använda den bättre annonsen.

 

digital marknadsföring byrå online

 

Genero har alltså valt att satsa på digital marknadsföring som en central del i tjänsteutbudet, eftersom det då är möjligt att få säkrare siffror och direkt se resultat. Använder man digitala medier finns det även möjlighet att testa sig fram till de bästa annonserna, och man behöver inte chansa på vad som fungerar. Något som inte förändras med tiden är att det fortsättningsvis ska skapas väldigt bra innehåll för att ett företag ska lyckas med sin marknadsföring.

Digital marknadsföring är word of mouth på steroider

I Generos syn på digital marknadsföring ingår även tron på att företaget måste ha mycket konkurrenskraftiga produkter för att lyckas. Detta eftersom sociala medier ger möjligheten att kunder direkt kan dela med sig deras åsikter. Generos grundare har trott på att det finns en möjlighet för transparenta företag som vill vara med och förändra sättet företag gör marknadsföring – det är de bästa och ärligaste företagen som klarar sig, oberoende av storlek. Därför måste strategin utgå ifrån målgruppen. Genom att ha starka, ärliga löften kan företaget bygga sin kommunikation på dessa och därmed skapa lojala kundförhållanden.

Det är inte längre de med största mediebudget som lyckas bygga starkaste brand. Ändå är det oftast tyvärr de som spenderat mest och gjort de flottaste kampanjerna som vinner reklampris, inte de som påverkat mest med minst pengar och effektivaste kampanjer.

Det är fortfarande viktigt med kreativ kommunikation men frågan är vad som är en kreativ kampanj? Är det en som får mest views på YouTube eller Facebook men målgruppen förstår inget av budskapet eller är det den som har ett klockrent budskap där varumärkeslöften samt fördelarna med produkten kommer tydligt fram och som skapar mest försäljning? Att jaga likes och views är inte det enda, målet är ju att få målgruppen att köpa endera mer produkter eller till ett bättre pris, helst både och.

 

 

Genero har sedan sin start 2009 arbetat på ett mycket kostnadseffektivt sätt och tänkt ur långtidsperspektiv. Därmed kommer Genero Crews kunskap, speciellt i att tänka kritiskt, in i bilden. Genom att ständigt mäta och vara lyhörd, kan man optimera marknadsföringen, för att bygga upp ett varumärke med starka värderingar. Själva försäljningen, tillsammans med att ha lojala kunder, är för sin del viktig för att se hur bra företaget lyckas.

“Ofta tittar man på så kallade “rockstarbrands” och försöker göra likadant och undrar varför det inte fungerar. Då har man glömt bort att det ligger 40-50 års varumärkesbyggande bakom och ofta unika produkter som målgruppen verkligen älskar.”

De tre viktigaste sakerna i marknadsföring

  1. Produkten. Det gäller att ha en produkt som klarar sig i konkurrensen.
  2. Värderingarna. Att ha en bra historia som bygger på bra värderingar är a och o ifall man vill lyckas med sin marknadsföring.
  3. Få ut budskapet. Ett unikt budskap som tar fram varumärkeslöften och produktfördelarna, skapa kommunikation som får målgruppen att älska dina produkter. Genom att företag snabbt kan få ut budskapet via sociala medier, kunder snabbt kan reagera, blir digital marknadsföring word of mouth på steroider.

Digitala marknadsföringen del av framtiden

Mediekonsumtionen blir mer digital, exempelvis tittar allt färre på traditionell tv och nyheter läses via mobilen. Därför är det viktigt för företag att hänga med i denna förändring och finnas där var kundgruppen också befinner sig. Generos arbete har på så sätt varit lönsamt och allt fler företag börjar förstå möjligheterna med digital marknadsföring.

I framtiden gäller det att fortsättningsvis satsa på kommunikation, budskap och att ge mervärde. Samtidigt som det är viktigt att ha en välplanerad marknadsföringsplan, är det viktigt att vara spontan och modigt prova på nya saker. På grund av att det finns fler valmöjligheter tar framtiden också med sig en hårdare konkurrens gällande kundernas tid, vilket gör det ännu viktigare för företag att kommunicera effektivt.

Avslutningsvis, även om digitala taktiker och nya sätt att nå ut hela tiden förändras är det viktigt att inte glömma bort det viktigaste: på vilka värderingar och löften varumärket ska byggas långsiktigt. Är strategin och målgruppens beteende på det klara är det enkelt att välja bort de marknadsföringsaktiviteter som inte passar samtidigt som det går att veta vilka nya medier och verktyg det lönar sig att testa.

Vill du höra mer om möjligheterna med digital marknadsföring för ditt företag? Kontakta oss!

Genero är en full-service marknadsföringsbyrå som hjälper sina kunder med allt från varumärkesstrategi, visuell design till digital annonsering. Vi har många exempel på projekt som referenser, exempelvis Friends & Brgrs, Klingel och Sundström – ta kontakt så får du höra mer!