Öka konvertering i en e-butik

Growth hacking

Detta är tredje och sista delen i inläggsserien – Tillväxt, i vilken jag kommer ta upp hur du kan öka konvertering i en e-butik.  

Har du missat de två tidigare inläggen?

Här kan du även läsa om Growth hacking för e-butiker och tips när du ska starta e-handel.

I serien Tillväxt skriver jag om hur du kan använda dig av growth hacking och andra marknadsföringsmetoder för att skapa tillväxt i din e-butik. Allt i denna serie baserar sig på en tidigare studie och growth hacking modell för startups som jag tagit fram tillsammans med Genero.

Hur du ökar konvertering genom att få tillbaka användare som lämnat e-butiken

Oklar kommunikation, fel målgrupp och långsam laddningstid är tre av de främsta orsakerna till hög bounce rate. Det vill säga att användarna lämnar webbsidan direkt från den sida de kom till. För att öka konvertering i e-butiken, gäller det att du får relevant trafik och sänker sidans bounce rate.

Användarna kan också lämna e-butiken av andra orsaker under köpprocessen, t.ex. på grund av osäkerhet om det rätta köpet. Då behöver du och dina tidigare trogna användare och kunder finnas där för dem.

Vi brukar kalla detta för Zero moment of truth, eller ZMOT. Egentligen syftar ZMOT på den information som användaren tar åt sig efter de ser första stimuli om butiken eller produkten du säljer, och innan besöket i butiken. Men ZMOT handlar ofta om att svara på frågor som om kunden kommer spara pengar eller tid med köpet, eller om det kommer förbättra kundens liv på något sätt.

 

Zmot när man ska öka konvertering i e-butik

 

Det är nu som förtjänta medier (bloggar, recensioner etc.) och ommarknadsföring kommer in i bilden. Ommarknadsföring som är personlig och anpassad till precis det stadie som kunden befinner sig i. Här är var du främst kan testa att placera din mediebudget, för du vet att de redan känner till din e-butik och kanske har de visat intresse i att köpa något också.

Men glöm inte bort att först och främst måste du optimera din e-butiks interaktion för att minska risken för att användare lämnar din butik. Läs mer om hur du skapar en bra interaktion på e-butiken.

Vad du ska göra efter kunden handlat hos dig?

Så du har fått en kund. Vad ska du göra nu?

Guldkornet till att öka konvertering på e-butiken ligger nämligen i efter köpet. Det är nu du kan få den data du behöver för att optimera hela köpprocessen för andra. Genom att analysera de tidigare kundernas väg genom köpprocessen kan du anpassa dig så att likartade personer tar samma väg. 

Nyckeln till tillväxt är engagering. Utan engagering uppstår inte avsevärt mycket förtjänta medier, och förtjänta medier vet vi från förra inlägget att är väldigt värdefulla medier för att öka konverteringen. Samtidigt behöver du engagering, i form av feedback, för att veta vad kunder och användare tycker om butiken, företaget, servicen etc. Detta för att kunna utveckla företaget i rätt riktning.

Alla som befunnit sig på din e-butik ska i något stadie engageras till att skapa förtjänta medier eller berätta vad de tycker.

Genom att veta vad dina kunder tycker kan du anpassa ditt företag allt mer mot vad målgruppen och dina viktigaste kunder efterfrågar.

Hur vet du vilka dina viktigaste kunder är?

Genom att filtrera ut alla användare i engagerad och omsättande lojalitet kan du sedan använda Pareto´s principle i de båda segmenten, för att se vilka 20 % av de engagerade och omsättande kunderna som står för 80 % av värdet.

Dessa personer kan du analysera och se hur rör sig i e-butiken, för att sedan få likartade personer att röra sig likadant. 

Skapa en helhet som ökar konverteringarna och företagets tillväxt

Growth hacking modell för e-butiker

Hela denna inläggsserie baserades på en studie och modell. Tanken med modellen är att den ska hjälpa till planering och optimering av growth hacking. Man planerar och fördelar helt enkelt ut aktiviteter på de olika områdena för att sedan placera ut KPIs i varje område, vilket hjälper dig att följa upp och se var du gör saker rätt och fel.