Passar Facebook annonsering ditt företag?

Growth hacking

Har du tankar angående ditt företags marknadsföring? Har du möjligtvis en ny produktlansering och skulle vilja få ut den på ett effektivt sätt? Då kan annonsering via Facebook vara det du behöver! Här listar vi olika punkter som förklarar varför du ska välja Facebook-annonsering.

 

1. Du vill veta genast om dina annonser fungerar eller inte

Facebook möjliggör att du direkt kan se hur många som sett din annons och hur de reagerat på den. Detta är en stor kontrast till traditionella medier, där det måste utföras undersökningar för att se hur många som faktiskt såg din annons.

2. Du vill rikta dig till mer specifika målgrupper och finnas där kunderna är

Miljontals människor använder Facebook varje dag. Då är det väl logiskt att också upprätthålla marknadsföringen online? Du kan smidigt nå rätt målgrupper genom din digitala marknadsföring på Facebook. Via Facebook går det även att rikta sina annonser åt nya potentiella kunder, som liknar de befintliga kunderna. Därmed är Facebook-annonsering en bra möjlighet till att också möta nya kunder.

3. Du vill få ut mer av din budget

Facebook möjliggör att företag kan skapa annonser på ett kostnadseffektivt sätt. Samtidigt vet man direkt hur bra annonserna fungerar.

4. Du har tid och resurser att optimera dina annonser

Vill man göra sin marknadsföring på Facebook bra tar det tid. Och då gäller det att optimera annonserna och ständigt analysera och förbättra annonseringen.

5. Du vill upprätthålla bra community management

Skapar man digitala annonser som är lätta att att kommentera, är det mycket viktigt att även svara på alla kommentarer som kommer på annonsen/inlägget. Därför är bra community management a och o för både positiva och negativa kommentarer.

6. Du vill tänka ut en strategi för att få bästa annonshelheten med bra bild och bra kort text

Att annonsen ser ut att höra till ditt varumärke är viktigt. Det är viktigt för att kunderna ska kunna koppla ihop annonsen med ditt företag. Kom ihåg att ha bra skribenter – eller copywriters – och visuella designers för att kunna skapa de bästa annonserna. Facebook möjliggör att testa sig fram hur olika budskap fungerar jämfört med varandra. Då du vet att annons A fungerat mycket bättre än annons B, vet du vilken typ av annons det lönar sig att satsa på.

7. Du har en bra webbsida du kan länka till

Innan du börjar med Facebook-annonser gäller det att se till att du har en klar och tydlig hemsida som laddar snabbt. Användarvänlighet är viktigt, speciellt då du vill att en kund ska slutföra ett inköp eller beställa ett nyhetsbrev via sidan.

8. Du vill kunna nå dina befintliga kunder och följare

Man kan välja personer som besökt din hemsida tidigare som målgrupp. Gör man annonser till dessa kunder, går det bra att meddela dem om att olika kampanjer har börjat eftersom du vet att de redan är intresserade av dina produkter. Även om du har många följare på Facebook, behöver det inte betyda att de ser ditt innehåll eftersom inläggen kan försvinna i nyhetsflödet. Genom att sponsra dina inlägg som du gör på Facebook kan du med mer säkerhet veta att dina följare faktiskt ser ditt innehåll.

9. Du vill själv välja dina marknadsföringsmål

Vill du ha mer synlighet? Fler konverteringar? Eller kanske du enbart vill att fler personer besöker din hemsida? Alla dessa marknadsföringsmål går att uppnå också via annonsering via Facebook.

10. Du vill nå din målgrupp med olika slags material

Vill du att din målgrupp ska se en video, kanvas eller bild med text? Allt detta är möjligt med Facebookmarknadsföring. Du kan på så sätt få ut olika slags marknadsföringsmaterial och testa olika koncept.

11. Du vill nå ut till mobilanvändare

Facebook är även ett otroligt bra sätt att nå ut till mobiltelefonanvändare. En mycket stor del använder Facebook också på mobilen. Kanske det är via Facebook du ska marknadsföra din nästa applikation eller mobilvänliga hemsida?

12: Eller sen låter du Någon som kan göra allt arbete

Var de första elva stegen i linje med dina mål? Då kan Facebook-annonsering vara aktuellt för dig. Ifall du vill lägga dina resurser på att upprätthålla ditt företags verksamhet, kan det vara lönsamt att låta en digital marknadsföringsbyrå göra allt annonseringsarbete, från copywriting och design till optimering. Se till att du väljer rätt marknadsföringsbyrå som är ärlig och förstår ditt företag bra. Genom att göra det säkerställer du även att annonseringen blir så bra som möjligt.

 

Är du intresserad av möjligheterna med Facebook-annonsering? Ta kontakt!

Genero erbjuder olika tjänster inom digital marknadsföring och även gällande webbdesign. Ta kontakt så berättar vi mer!