Så här väljer du rätt digitala marknadsföringsbyrå

Growth marketing

Digital marknadsföring blir mer och mer relevant för tillfället. Det är enbart en tidsfråga när digital marknadsföring blir lika viktig, om inte viktigare, än traditionell marknadsföring. Hur väljer du rätt digitala marknadsföringsbyrå för ditt företag?

De modigaste använder redan digital marknadsföring som sin primära marknadsföringskanal. Digital marknadsföring anses inte längre vara detaljer i den traditionella marknadsföringen, utan anses vara en strategi med vilken man kan nå bättre resultat med en mindre budget. Därmed har tidigare uppfattningar om digital marknadsföring förändrats fram till år 2016, vilket lett till att digital marknadsföring ökar i popularitet bland marknadsförarna.

 

ATT VÄLJA EN DIGITAL MARKNADSFÖRINGSBYRÅ ELLER INTE SOM SAMARBETSPARTNER?

Det krävs kunnande för att lyckas med digitala marknadsföringskampanjer. Detta kunnande går nödvändigtvis inte att hitta ännu i alla marknadsföringsavdelningar i dagens läge, exempelvis på grund av företagets knappa resurser. Därför lönar det sig att använda sig av en digital marknadsföringsbyrå, som är specialiserad på och erbjuder tjänster som stöder ditt företags marknadsföring digitalt. 

Men det finns i nuläget flera olika marknadsföringsbyråer, vilket kan göra det svårt att välja en samarbetspartner. Väljer du en reklambyrå som specialiserar sig på digital marknadsföring, på reklamkampanjer eller på något helt annat? De flesta byråer erbjuder flera olika marknadsföringstjänster, samtidigt som företagets egna marknadsföringsavdelning kan förverkliga olika slags kampanjer, men då är det viktigt att se till att samarbetet fungerar med alla inblandade. 

Digital marknadsföring fungerar bäst då det sköts av experter. Även om det kan vara svårt att välja en specifik byrå är det lönsamt att veta att marknadsföringen lyckas bäst genom att välja ett specialiserat företag, som erbjuder de tjänster du behöver.  

 

ett tydligt sammandrag hjälper i beslutsprocessen

Ett lönsamt tips är att färdigställa ett sammandrag av din verksamhet och dina produkter/tjänster innan du träffar potentiella samarbetspartners. Ju mer information du har desto mer tidseffektivt kommer mötet att gå. Följande frågor är bra att fundera på:

  • Är mina produkter/tjänster redo för sociala medier? De produkter och tjänster som differentierar sig på marknaden lyckas bäst på sociala medier.
  • Vad vill jag att marknadsföringsbyrån ska sköta? Har du klara målsättningar? Vad du behöver hjälp med?
  • Vad är min budget? Hur mycket har jag möjlighet att jag möjlighet att satsa på markandsföringen?

Genom att ha svar på dessa frågor kan marknadsföringsbyrån berätta mer specifikt på vilka sätt de kan stöda din verksamhet. Samtidigt förstår du dig på byråns egentliga expertis. Men då du kommit så här långt, hur ska du gå till väga för att välja en samarbetspartner bland flera som verkar lovande? Vi har sammanställt följande frågor, som underlättar dig i denna beslutsprocess. 

 

fundera på följande frågor innan du väljer en markandsföringsbyrå: 

  • Förstår företaget min verksamhet?
  • Förstår företaget mina kunder?
  • Vill jag samarbeta med personerna i detta företag? Finns det möjlighet för ett långt samarbetsförhållande?
  • Delar vi uppfattning om marknadsföring och reklam? Förstår vi varandra?
  • Lyssnar företaget på mig? Vill de genuint lösa mina problem?
  • Är företaget kostnadseffektivt? Har företaget tidigare erfarenhet av liknande projekt med liten budget?
  • Har företaget bra idéer för marknadsföringen av mina produkter?
  • Vilka rapporter erbjuder företaget? Förstår de sig på statistikens betydelse?
  • Är företaget bäst på det de gör?
  • Kan företaget olika tekniker inom digital marknadsföring, exempelvis sökmotoroptimering och sociala medier?
  • Har företaget kunniga designers och copywriters? Har de erfarenhet av digital marknadsföring?
  • Har företaget anställda, som är experter inom digital marknadsföring?
  • Har företaget anställda, med Google Adwords-certifiering?

 

Det är viktigt att välja rätt marknadsföringsbyrå för din digitala marknadsföringskampanj. Men samtidigt är lönsammare att lägga mer tid på att välja rätt företag, än att vara tvungen att byta företag och starta om. Väljer du rätt företag börjar samarbetet smidigt och du får erfara fördelarna med digital marknadsföring. 

Letar du efter en digital marknadsföringsbyrå? Bekanta dig då gärna med våra tjänster!

Ladda ner vår seo-guide gratis

Önskar du att din hemsida skulle få mer kostnadsfri trafik och generera fler leads? För att stöda ditt arbete har vi sammanfattat 10 tips, som är viktiga för alla som arbetar med SEO.

LADDA NER GUIDEN