Vanliga problem med digital marknadsföring

Kodande Design & Copywriting Marknadsföring Growth hacking Growth marketing

Har du provat på digital marknadsföring för ditt företag men stött på problem? Ifall ditt svar är ja, har du antagligen provat på och märkt att digital marknadsföring är mycket tidskrävande och att en hel del frågor uppstår efter hand. Här har vi sammanfattat de vanligaste marknadsföringsproblemen och tror att inlägget kan hjälpa dig att komma vidare och därmed få lönsammare digital marknadsföring!

Synlighet och spridning typiska marknadsföringsproblem

Marknadsföringsproblem är ofta kopplade till synlighet, eller rättare sagt till bristen på detta. Rankar ditt företag kanske inte högt på Google? I så fall kanske din nätsida har problem med SEO.

Att ha för lite synlighet kan också bero på att din webbplats är dålig och borde uppdateras. Så tänk efter när du senast uppdaterade din webbplats och ifall det skulle vara aktuellt nu.

Får du inte tillräckligt med potentiella nya kunder eller leads? Då kanske inbound marknadsföring kunde vara något för ditt företag.

Ett annat av de vanligaste problemen har att göra med försäljning och att din webbplats inte säljer. Kanske du också upplever att du inte får tillräckligt stor avkastning på dina investeringar? Då kan det vara aktuellt att fokusera på en uppdatering av hemsidan, sökmotoroptimering (SEO) och sökordsannonsering (SEM). Glöm inte heller bort att se till att webbplatsens användarvänlighet och sidstruktur är optimala!

Och du använder väl dig också av något verktyg för att få fram statistik? Exempelvis med gratisprogrammet Google Analytics kan du se vilka som är dina populäraste blogginlägg och webbsidor och vilka som genererar flest potentiella nya kunder.

Kanske du undrar varför ditt företags budskap inte får tillräckligt stor spridning på sociala medier? I så fall kunde du utnyttja innehållsmarknadsföring exempelvis på Facebook, Instagram, Twitter eller LinkedIn.

Kanske problemet ligger i att du inte får ut rätt budskap och på rätt sätt. Vill du få ut rätt budskap är det viktigt att tänka över marknadsföringsstrategin, innehållsplaneringen och det visuella varumärket.

Har du funderat på att videomaterial kunde stödja din synlighet? Allt fler människor tittar och lär sig nya saker från videoklipp. Kanske du funderar på hur man skall producera proffsigt videomaterial och därefter även marknadsföra klippen på ett fiffigt sätt?

Eller kanske du helt enkelt upplever det som ett marknadsföringsproblem att andra företag håller på med olika former av marknadsföring, som inte ditt företag håller på med? Då har du säkert hört begrepp som marketing automation, Hubspot, inbound marknadsföring och e-postmarknadsföring men kanske inte riktigt hunnit sätta dig i dessa desto mer. Dessa marknadsföringstekniker kan föra med sig flera fördelar för ditt företag och därmed vara lönsamt att lägga resurser på.

Det finns en otroligt stor mängd program att använda, information och marknadsföringsstrategier att lära sig i dagens läge. Och var ska man ens börja, när det dessutom ständigt tycks komma nya?

Vi på growth marketing byrån Genero förstår att det kan vara en hel del att ta in på en gång. Det kan då vara bra att ta ett steg tillbaka och utgå ifrån ditt företags mission och sedan klargöra vad för slags digital marknadsföring som kunde vara passande.

I detta inlägg tog vi upp några vanliga digitala marknadsföringsproblem. Andra problem kan vara att budgeten inte är tillräcklig, att det finns för få resurser eller att det inte finns personer som är uppdaterade gällande olika marknadsföringsmöjligheter. Oavsett vilket slags marknadsföringsproblem du upplever går det helt garanterat att lösa. En liten budget kan till exempel kompenseras med marknadsföring via word-of mouth och egna medier. Vi på Genero har varit med om att lösa flera marknadsföringsproblem genom åren med mätbara resultat. Så glöm inte att vi finns vi till om/då du behöver hjälp.