Lär dig skriva sökmotoroptimerade texter

Design & Copywriting Growth hacking

Nu när content marketing blir allt populärare och kvalitetsinnehåll är det som krävs för att få trafik till sin hemsida, så blir det allt viktigare att kunna skriva sökmotoroptimerade texter. Här kommer nu 10 steg som du kan följa för att få så sökmotoroptimerade texter som möjligt.

Skriva sökmotoroptimerade texter, steg för steg

  1. Välj ett ord eller en fras och fokusera på den genom hela texten. Du kan använda Google Keyword Tool för att hitta en fras som det finns många sökningar på varje månad. Läs mer om det på mitten av sidan här!
  2. Använd ordet i titeln på din text. Titeln är den som syns i browserns flik högst uppe, och även som rubrik i Googles sökresultat. Sätt nyckelordet eller frasen så fort som möjligt i titeln och försök hålla den under 70 tecken.
  3. Använd ordet i brödtexten så ofta som möjligt utan att det ser konstlat ut. Mellan 1 0ch 5 procent av texten passar utmärkt.
  4. Använd ordet huvudrubriken (h1), och ha endast en huvudrubrik per sida. Huvudrubriken kan gott vara den samma som titeln.
  5. Använd underrubriker, h2 och h3. nämn ordet i åtminstone hälften av dessa.
  6. Skriv långt. Skriv minst 250 ord, men allra helst över 500 ord.
  7. Använd ordet i sidan address (url). Med eller utan å ä ö, det är ingen skillnad.
  8. Använd ordet i stilvariationer och listor. I fet stil, i kursiv stil och/eller understrykt.
  9. Använd ordet i en bilds alt-tag. Det behövs.
  10. Använd gärna ordet i både början och i slutet av  sidans text.