Att vara entreprenör – Generos grundare berättar

Genero Crew

jonathan quote sv

 

“Jag vill bli entreprenör”. Det här är något som många drömmer om eller åtminstone någon gång har tänkt på. Men samtidigt som entreprenörskap hämtar med sig mycket frihet innebär det också stora risker, mycket ansvar och kan tidvis vara mycket utmanande.

Entreprenörer såg efterfrågan

Jonathan Björkskog, Rasmus Östman och Sebastian Östman hade alla märkt att det fanns en möjlighet i att hjälpa företag växa genom att utveckla deras marknadsföring. Rasmus och Sebastian hade erfarenhet av entreprenörskap sedan tidigare och Jonathan hade kunskaper i digital marknadsföring och teknologi. Eftersom de såg en efterfrågan på tjänster inom digital marknadsföring vågade de starta ett företag trots lågkonjunkturen som rådde i Finland på 2009.

Under de första åren fick de kunder via sina kontakter i Österbotten och utförde relativt stora jobb för mindre summor. “Vår första kund var ett städföretag som vi utförde ett större jobb för, för en inte så stor summa. Idag är de fortfarande vår kund, men med ett nytt företagsnamn – efter att vi gjorde en omprofilering – och är snabbt växande”, berättar Sebastian Östman, en av Generos grundare som fungerar som kundansvarig. På så sätt fick Genero sitt första projekt som de sedan kunde bygga vidare på. Det är tack vare kunderna och ett bra team av anställda som företaget har kunnat växa så mycket som det har gjort under de senaste åren.

genero grundare gammal bild
Sebastian, Rasmus och Jonathan grundade Genero samtidigt som de studerade på Arcada, utan att veta desto mer om marknadsföringsbranschen.

Under åren har det varit både svåra och bättre tider. Sebastian berättar att företaget under vissa perioder har haft ganska få kunder, och det har varit svårt att veta hur framtiden kommer att se ut. Att vara entreprenör ger möjlighet att vara flexibel, göra det som är viktigt och det man själv vill. Det här är samtidigt det bästa och det värsta med att vara entreprenör, berättar Jonathan. Det finns ofta för mycket att göra och man vet inte ens alltid vad som ska göras, så det gäller att prioritera.

“Vår strategi är att ha en marknadsföringsbyrå som vi själva skulle anlita”, berättar Sebastians bror Rasmus Östman, som är en av Generos grundare och fungerar som företagets VD. Genero har från start haft som mål att hållas uppdaterade inom digital marknadsföring och teknologi. Det här har lyckats tack vare ett mycket motiverat team, som kallas Genero Crew.

Genero är kort sagt uppbyggt från noll på grund av att tre vänner såg en efterfrågan som inte blev mött. Genom att bygga sin verksamhet på att vara ärlig och transparent kunde Genero konkurrera om att förändra marknadsföringsbranschen. De började med att hjälpa mindre kunder växa men idag är de inte rädda att ta emot större projekt. “Då vi började med Snellman 2010, hade de 3000 besökare per månad organiskt via Google, ifjol hade de över 90 000”, förklarar Sebastian. Genom att åstadkomma goda resultat kunde Genero växa – och växer fortfarande – och på så sätt kan vännerna fortsättningsvis kombinera det de tycker är roligt med arbete.

 

“Vi vill hjälpa bra företag att växa”, förklarar Rasmus Östman, VD och grundare

 

Själva namnet Genero kommer från engelskans generate och create, dvs. generera och skapa, eftersom det är det de gör. I början hade Genero även en slogan som löd “Lyssna, förstå, skapa”, vilket ännu i dagens läge skulle fungera. Det är viktigt att en digital marknadsföringsbyrå lyssnar på kunden, förstår deras verksamhet och kundgrupp och att byrån skapar något bra tillsammans med kunden.

I nuläget har Genero kunder runt om i Finland, men också i de andra Nordiska länderna. Ett av framtidsplanerna är att ha kontor även utomlands. ”Det är nödvändigtvis inte de största företagen i sin bransch som klarar sig på långsikt, det är de bästa och ärligaste företagen med de bästa produkterna”, förklarar Rasmus.

Är du intresserad av digital marknadsföring för ditt företag? Ta kontakt!

Genero har vuxit med åren och är en full-service marknadsföringsbyrå som erbjuder tjänster från digital strategi till webbdesign. Ta kontakt så berättar vi mer!