Etuovi.com och Vuokraovi.com – Mera synlighet åt Finlands största bostadstjänster

Bakgrund

Etuovi.com är Finlands mest heltäckande tjänst när det gäller bostadsaffärer och boende, och erbjuder en marknadsplats för bostäder som är till salu samt innehåll som handlar om att skaffa bostad, inreda, renovera och bygga. Vuokraovi.com å sin sida är Finlands största marknadsplats för hyresbostäder. Vi har samarbetat med Etuovi.com och Vuokraovi.com sedan 2015. Genero hjälper båda nättjänsterna att öka sin synlighet och med sökmotoroptimering.

Etuovi.com och Vuokraovi.com ingår i mediekoncernen Alma Medias tjänsteutbud. Alma Media är ett mediebolag med många kanaler, som inte är rädda att förnya sig. I Alma Medias affärsverksamhet ingår både rikstäckande, regionala och lokala medier, digitala konsument- och företagstjänster, utbildningar, evenemang, utgivande av facklitteratur samt tryckeri- och distribueringsverksamhet. Utöver nättjänsterna för boende har Genero också hjälpt Alma Media att öka synligheten för andra tjänster. Alma Medias flaggskepp är bland andra Kauppalehti, Talouselämä, Affärsvärlden, Iltalehti, Aamulehti ja Monster.

 

Kundens kommentarer:

”Samarbetet med Genero fungerar bra. De viktigaste faktorerna som styr vårt agerande är strategin och de klara målen för sökmotoroptimeringen, som vi gjort upp tillsammans. Eftersom vi redan från början lade en bra grund, har vi snabbt kunnat ta fram fungerande lösningar. Det betyder mycket för mig att man på Genero har satt sig in i utmaningarna inom vår bransch och att man förstår precis vad som är viktigt och vad som inte är.”

– Jens Schnabel, produktchef, Etuovi.com och Vuokraovi.com/Alma Mediapartners Oy

“SEO är för oss ett långsiktigt och fortgående arbete och det finns fast hur mycket som helst att göra. Genero har hjälpt oss att identifiera vad det lönar sig att satsa på i vårt SEO-arbete för att nå bäst resultat. Genero hjälpte oss med sin breda kunskapsbas samt kunnande om olika slags webbplatser att lägga upp en strategi för SEO.”

– Marjaana Lehtimäki, produktchef, Etuovi.com Innehåll/Alma Mediapartners Oy

Utmaning

Etuovi.com och Vuokraovi.com är populära nättjänster för boende och med hjälp av sökmotoroptimering ville man säkra att de var lätta att hitta organiskt. Målet var att öka synligheten i sökmotorer så att nya och nuvarande användare skulle hitta tjänsterna enklare än tidigare.

 

Lösning

För båda tjänsterna gjorde vi upp en SEO-strategi samt en heltäckande åtgärdsplan baserad på teknisk analys och sökordsundersökning. Under tiden för optimeringen har nättjänsternas sökmotor- och användarvänlighet förbättrats genom innehåll samt strukturella och tekniska förändringar. Vi har ett fortgående mål att få tjänsterna att växa och att öka tjänsternas organiska synlighet samtidigt som vi vill utveckla en bättre tjänst för användarna.

 

 

Resultat

En ständig satsning på att öka synligheten har gett resultat för båda tjänsterna. Det har blivit betydligt lättare att hitta tjänsterna och det märks i en markant ökning av organisk trafik. Sökorden rankar också högt i sökresultaten, vilket också vittnar om den förbättrade synligheten. Etuovi.com hade 50 % flera besökare i juli 2017 jämfört med 2015. Vuokraovi.com hade 37 % flera besökare under samma tid.

 

Etuovi.com och Vuokraovi.com - Mera synlighet åt Finlands största bostadstjänster