Friends & Brgrs – bra exempel på lyckad growth marketing

152 %
ökning av omsättning 2015–2016
760000
videovisningar på Facebook
300000
organisk räckvidd på Instagram

Bakgrund

Genero och fresh casual hamburgerkedjan Friends & Brgrs inledde samarbetet genast när Friends & Brgrs grundades i Jakobstad 2014. Våren 2017 firade vi fyra år tillsammans.

Friends & Brgrs har under resan växt från en restaurang i Jakobstad till en internationell hamburgerkedja med fyra restauranger i Finland och en i Köpenhamn i Danmark. Under hösten kommer även en restaurang i den tyska staden Hamburg att lanseras.

Den stora utmaningen för Friends & Brgrs har varit att med små medel få målgruppen att förstå hur Friends & Brgrs skiljer sig från andra hamburgerrestauranger på marknaden.

Friends & Brgrs marknadsföringsstrategi är att utnyttja restaurangerna, webbsidan, sociala medier, influencers och PR så effektivt som möjligt. Målet har varit att satsa så lite som möjligt på köpta medier och istället låta Friends & Brgrs sprida budskapet om de goda burgarna i sociala medier och via word-of mouth. För att få effektiv spridning i sociala medier har vi annonserat främst på Facebook.

Case Friends & Brgrs - esimerkki onnistuneesta growth marketingista 4

 

Framgångsrik growth marketing – strategi och brand positionering

Growth marketing-strategi och en knivskarp brand-positionering har varit nyckeln till marknadsföringsframgången för Friends & Brgrs.

Vi inledde samarbetet med att tillsammans finslipa Friends & Brgrs Brand-positionering och skapa deras visuella identitet och kommunikationskoncept.

 

Case Friends & Brgrs - esimerkki onnistuneesta growth marketingista 6

 

Case Friends & Brgrs - esimerkki onnistuneesta growth marketingista 2

 

Case Friends & Brgrs - esimerkki onnistuneesta growth marketingista 1

 

Friends & Brgrs webbsida byggdes i wordpress och kärnan i kommunikationen på webbsidan är brandfilmen, menyn och bloggen. Webbsidan har idag hundratusentals besökare varje år.

 

Kommunikationskonceptet: målet med kommunikationen är att ge en så ärlig bild som möjligt av hur Friends & Brgrs jobbar samt deras produkter. Inga konstigheter. Fokus ligger på att skapa innehåll som målgruppen gillar och att berätta storyn om Friends & Brgrs så som man skulle berätta till vänner. Fokuset i sociala medier är att bygga en nära relation mellan Friends & Brgrs och deras vänner.

 

Case Friends & Brgrs - esimerkki onnistuneesta growth marketingista 3

 

 

Första milstolpen var lanseringen i Jakobstad där vi inledde skapande av varumärkeskännedom redan ett par månader innan restaurangen slog upp dörrarna.

Lansering av restaurangen i Helsingfors gjordes i sociala medier och med hjälp av press och bloggevenemang bildades en lång kö utanför restaurangen under öppningsdagen.

Case Friends & Brgrs - esimerkki onnistuneesta growth marketingista 5

 

Läs mer om vårt samarbete med Friends & Brgrs:

Så här gick det till när Friends & Brgrs öppnade sin restaurang i Köpenhamn.

Crowdfunding kampanjen “Equity for friends” drog in 980.000 euro från 550 olika investerare under bara några veckor. Här kan du läsa mer om caset.

 

 

Resultat

Friends & Brgrs - bra exempel på lyckad growth marketing