Friends & Brgrs – Varumärkesstrategi och konceptplanering

Bakgrund

Friends & Brgrs, den nya fresh casual hamburgerkedjan grundad i Jakobstad, bestämde sig för att modigt utmana både de största multinationella restaurangkedjorna och de hamburgerrestauranger som redan har goda konkurrensfördelar på marknaden. Detta gjorde de genom att öppna en ny restaurang i centret av Finlands huvudstad, där det inom ett 500 meters radie redan finns över 20 restauranger vars huvudsakliga rätt är hamburgare. Genero hjälpte Friends & Brgrs genom att skapa en effektiv varumärkesstrategi och ett produktivt kommunikationskoncept. Vi hjälpte även till med verkställandet av konceptet: marknadsföring genom digitala medier.

Här kan du bekanta dig med deras hemsida.

Utmaningar

Utmaningarna för startup-företaget var flera. Friends & Brgrs hade nästan inga marknadsföringsresurser jämfört med sina konkurrenter, som hade en marknadsföringsbudget på flera miljoner euro. En annan utmaning var att företaget även hämtade med sig ett helt nytt segment för finländska konsumenter, fresh casual. Segmentet var snabbt växande internationellt och det var nu aktuellt för Friends & Brgrs att introducera det i Finland.

 

FandB

Förverkligande

Att göra de bästa hamburgare någonsin var den viktigaste utgångspunkten för Friends & Brgrs. Därtill var även öppenhet och förstklassiga råvaror essentiella delar i varumärkesstrategin. I kommunikationen via digitala medier förmedlade vi företagets bakgrund för att skapa en förståelse av Friends & Brgrs. Där tog vi fram hur vännerna tillsammans grundade företaget och deras passion för utsökta hamburgare.

Vi positionerade Friends & Brgrs starkt genast i början genom att strategiskt planera hur de skulle gå tillväga för att hämta det nya konceptet till Finland. Därmed lanserade vi en fresh casual hamburgerrestaurang där all matlagning sker på plats, i restaurangens kök med naturliga råvaror.

Marknadsföring & social media

Det var näst intill en nollbudget som skulle skapa en marknadsföringskampanj, som skulle nå så många som möjligt. Därför använde vi oss av företagets egna utrymmen och förpackningar, vilka Genero också var med i att utveckla, för att förmedla dessa genom sociala medier och videor. Vi hade som mål att få så många som möjligt att tala om denna nya hamburgerrestaurang innan den öppnade, vilket var orsaken till att vi använde oss av digital PR och bloggare. Vi föredrog att bloggarna och kritikerna skulle förmedla sina ärliga åsikter genom att använda sig av sociala medier och egna hashtags, för att stöda den digitala marknadsföringen. Genom att satsa på kvaliteten av råvarorna och hamburgarnas tillredningssätt fick vi därmed kunderna intresserade av att göra den största delen av marknadsföringen.

 

F&B_3

Resultat

Tack vare vår plan och strategi blev Friends & Brgrs en av Finlands mest omtalade restauranger – på enbart tre månader. Restaurangen nämndes flera gånger i olika medier som tidningar, bloggar och sociala medier. De höga försäljningsmålen överskreds och företaget blev vinstbärande efter att ha varit öppen i enbart en månad.