Mr. Panini – lansering av vegansk panini i sociala medier

Bakgrund

Mr. Panini hör till Snellman-koncernen och är stationerat i Ulvila. Mr. Paninis produkter säljs i både bensinstationer, kiosker och livsmedelsbutiker. Företaget tillverkar sina produkter för hand, av färska råvaror av hög kvalitét. Alltid när det är möjligt använder Mr. Panini inhemska råvaror. Därför är brödet som används i produkterna tillverkat bara några kilometer från paniniköket och allt kött som används i produkterna är inhemskt.

Samarbetet mellan Mr. Panini och Genero började redan 2013 med en brandförnyelse. Samarbetet har varit mångsidigt och Genero gör förutom omfattande digital marknadsföring även mycket arbete som rör t.ex. förpackningar och försäljningsmaterial.


”Det var mycket viktigt för oss att lanseringen av den veganska paninin skulle lyckas bra. Genero förverkligade lanseringen på ett kostnadseffektivt sätt som nådde ut till målgruppen. Ryktet om vegepaninin spreds snabbt i sociala medier och konsumenter och framför allt veganer fick snabbt nys om nyheten. Nu har försäljningen av den gått över våra förväntningar. Dessutom gick Genero långt under vad som var budgeterat för lanseringen.”

 – Tommy Snellman, VD, Mr. Panini

Utmaning

Mr. Panini hade lyssnat noga på vad konsumenterna haft att säga och bestämt sig för att lansera en ny, helt vegansk panini. I sortimentet hade det tidigare funnits ett vegetarianskt alternativ, mozzarellapaninin. Nu valde man att fylla den nya paninin med proteinhaltig bondböna.

Genero fick i uppgift att sköta lanseringen av nyheten. Målet var att nå så stor synlighet som möjligt, på ett kostnadseffektivt sätt och få konsumenterna att smaka på nyheten.

Mr. Panini – Vegaanisen paninin lanseeraus somessa 3

 

Förverkligande

Genero valde att utföra lanseringen som en kampanj i sociala medier. Som kanaler använde vi Mr. Paninis redan existerande kanaler, nämligen Facebook och Instagram. Kampanjen bestod av inlägg, reklam och tävlingar, som vi har konstaterat att fungerar bra för målgruppen.

Vi gjorde också bloggsamarbeten med några utvalda bloggare och vloggare. Målet var att nå ut till influencers och på så vis få meddelandet om den nya produkten att sprida sig till målgrupper som är intresserade av ämnet.

Under tiden delade Mr. Paninis försäljningskonsulenter ut smakprov på den nya paninin i livsmedelsbutiker runt om i Finland. De här evenemangen marknadsförde vi i sociala medier.

 

Mr. Panini – Vegaanisen paninin lanseeraus somessa

 

Resultat

Lanseringen av vegepaninin lyckades bra och den väckte mycket intresse, speciellt bland konsumenter som är veganer. Kampanjen som Genero förverkligade nådde en räckvidd på över en halv miljon användare, samtidigt som vi höll oss långt under budgeterat pris.

Vi lyckades bra med att engagera konsumenterna och kampanjen hade en väldigt bra engagement rate (6 %). Intressant innehåll delades aktivt, vilket gjorde att vi fick hög organisk (gratis) synlighet. Den höga synligheten stöddes av blogg- och vloggsamarbeten. 10 bloggare skrev om nyheten i sin blogg och två youtubers publicerade videor gällande nyheten. Det dök också upp spontana inlägg om vegepaninin i olika grupper på Facebook.

Som en följd av lanseringen växte efterfrågan på vegepaninin snabbt och orsakade till och med i början små problem med tillgängligheten. Nu har produkten fåtts ut i omlopp och den har säkrat sin plats i Mr. Paninis sortiment.

 

Mr. Panini – lansering av vegansk panini i sociala medier