TeriHus – Ny webbsida ökade förfrågningar med över 122 %

Teri-Hus är en finsk hustillverkare som bygger skräddarsydda huspaket anpassade enligt kundens önskemål gällande husets utseende, egenskaper och bottenplan.

Genero har sedan hösten 2015 jobbat tillsammans med Teri-Hus för att utveckla deras varumärke och growth marketing strategi samt att genom digital marknadsföring öka kännedomen och generera leads.
För att lyfta Teri-Hus brandet och öka förfrågningar förnyades Teri-Hus webbsida i början av 2017.

 

“Vårt kundförhållande med Genero har varit bra sedan första kontakten, vi jobbade under 2016 med vår strategi och en del kampanjer. Vi insåg snabbt att vi behöver förnya vår webbsida och förtroendet för Genero hade vi ju redan i det skedet. I Början av 2017 förnyade vi vår webbsida och sedan dess har vi jobbat med att få upp Teri-Hus synlighet på webben. Hur man jobbar med digital marknadsföring på 2017 skiljer sig mycket beroende på bransch och produkt, vi har tillsammans med Genero hittat vårt sätt att jobba.”
– Ulrika, VD Teri-Hus

Utmaningar

Teri-Hus gamla webbsida behövde förnyas, sidan skulle bli mera mobilanpassad och var inte optimerad för att driva tillväxt. Målet var att öka antalet leads (förfrågningar) till företaget, i form av beställning av husbroschyrer eller direkta offertförfrågningar. För att göra detta behövde vi skapa en innehållsplattform som skulle intressera husbyggare genom hela köptunneln.

TeriHus-köptunnel

 

Webbsidan skulle inte bara locka till sig nya potentiella kunder, den skulle också ta hand om existerande besökare och leads. För att lyckas med detta skulle existerande data behöva analyseras på djupet och en användarvänlig och optimal struktur byggas, som även är ”trackable” och anpassad för marknadsföring och annonsering.

Förverkligande

Vi började processen med att analysera den existerande webbsidan och göra en ordentlig SEO-analys för att senare kunna bygga en första databaserad struktur för webbsidan.

Den nya strukturen gjordes tillsammans med Teri-Hus och utvecklades till att innehålla även det som är viktigt för att Teri-Hus administration och försäljning skall fungera. Slutresultatet blev en riktigt ”lead genererande website”, som även innehåller ett mindre intranät bakom inloggning med anpassat innehåll till försäljarna.

 

TeriHus-site-structure

När den slutliga strukturen var fastställd kunde vi inleda planeringen av innehåll enligt strukturen och sidkartan. Innehåll som bilder, referenser och texter skapades för att så bra som möjligt kommunicera vilka Teri-Hus är och vad som gör dem unika samt vad som skapar mervärde till deras kunder.

Ny webbsida ökade förfrågningar med över 122% 1

Ny webbsida ökade förfrågningar med över 122% 2

 

TeriHus-style-guide

Samtidigt kunde UX och UI design, som självklart baserades på data om användarna, påbörjas. En klar och logisk helhet formades, där sidspecifika interaktioner och små detaljer valdes så att webbsidans viktigaste funktioner skulle kännas så naturliga och självklara som möjligt för användaren. Även här möttes vi upp med Teri-Hus som steg för steg fick godkänna arbetet innan själva kodningen av webbsidan slutfördes. Vad som även var väldigt viktigt i denna process var att den slutliga designen skulle vara konverteringsoptimerad och sökmotoroptimerad.

 

TeriHus-UX-UI

 

Nästa steg var att börja kodningen av webbsidan.

Ett av världens mest använda innehållshanteringssystem valdes till webbsidan: WordPress. Valet gjordes baserat på att plattformen är anpassningsbar, användarvänlig och erbjuder många olika visuella möjligheter. Ett problem med valet var att WordPress inte erbjuder den avancerade backend som vi efterfrågade, men då användarvänligheten också var viktig för de på Teri-Hus som sedan skulle skapa framtida innehåll på webbsidan, valde vi att fortsätta med WordPress. Istället utvecklade vi själva nya funktioner till plattformen som gjorde det möjligt för oss att följa vår plan att skapa en webbsida optimerad för att driva tillväxt.

När webbsidan var klar implementerades tracking och analysverktyg. För att sedan kunna övergå till att påbörja Growth Hacking och A/B test för att ständigt förbättra upplevelsen för besökarna samt optimera resultaten enligt de mål och nyckeltal vi hade gjort upp i början av projektet.

 

Resultat

Resultatet var inte bara en ny användar- och sökmotorvänlig webbsida, som automatiskt anpassar sig efter besökarens skärm. Webbsidan blev en av Teri-Hus viktigaste kanaler för att driva tillväxt i form av kontakter som går vidare till försäljningen.

Det är med glädje (och hårt arbete) vi kan presentera en webbsida som ökat Teri-Hus försäljning med i snitt 13% hittills.

Sedan den nya webbsidan lanserades har besök till kontaktsidan ökat med 445%, där konverteringsgraden är numera så hög som 47 %.

Den nya webbsidan genererar 197 % fler leads (kontakter) via broschyrerna jämfört med tidigare och 122 % fler förfrågningar via webbsidans formulär.

Varje månad ökar deras trafik till webbsidan jämfört med året innan, och synligheten i Google och organiska trafiken på branschrelaterade nyckelord ökar likaså. Trafiken har blivit mer relevant då färre lämnar webbsidan utan att ha engagerats, och användarna hittar lättare och snabbare vad de söker. Summa summarum har vi nått all de mål vi satte upp inför projektet och vi ser hela tiden en ökning i framtiden.

 

Ny webbsida ökade förfrågningar med över 122% 6