Detta är Instagram Stories

Marknadsföring

Har man en produkt eller tjänst är det viktigt att man ständigt strävar efter att uppdatera den. Detta är exakt vad Instagram nu har gjort, då de lanserat Instagram Stories nu i augusti 2016. Dessa stories syns i en rad längst upp på ens flöde och är synliga till ens följare i enbart 24 timmar, innan de försvinner helt. Man kan även rita på dessa bilder och lägga upp emojis. Allt detta, kombinerat med att bilden fyller hela skärmen, påminner onekligen om Snapchat Stories med liknande funktioner.

 

Detta kan ses som en spännande sak och kan få flera användare att villa prova på denna nya möjlighet i applikationen. “Alla har en story”, så argumenterar Instagram för denna förändring i deras video om denna uppdatering.
13923367_1355774927770468_5408239746764808059_o

 

Detta är vad Instagram Stories är:

  • Instagram Stories syns högst upp på ens flöde och man kan se en story genom att klicka på profilbilden
  • Man kan ladda upp hur mycket som helst, utan att följarna blir irriterade på för mycket innehåll
  • Möjlighet till mer kreativt material och att få följarna att engagera sig mer
  • Man kan rita på bilderna man laddar upp och lägga in emojis
  • De försvinner från Instagram efter 24 timmar och syns inte på Instagramprofilen efter det
  • Kommentarer på inläggen är inte synliga för andra än en själv, kommentarer skickas via Instagram Direct (deras chatt)
  • Instagram Stories har samma sekretessinställningar som ens vanliga uppladdningar och man kan också välja att särskilda personer inte kan se dessa
  • Du kan se vem som har sett dina Instagram Stories genom att dra uppåt då du tittar på din egen story
  • Dessutom kan du välja att föra fram en del av din story på din profil

 

“Instagram har alltid varit en plattform via vilken man kan dela med sig om de stunder man vill minnas. Nu kan du dela med dig om både dina höjdpunkter och allt där emellan.”

-Så argumenterar Instagram för denna förändring

 

stories

 

 

 

Frågan som kvarstår är hur detta påverkar Snapchat nu när båda applikationerna har liknande funktioner. Hur reagerar Snapchat på detta? Och hur reagerar Snapchats 150 miljoner användare, eller Instagrams nästan dubbla antal användare? Ifall man vill använda både Instagram och Snapchat, måste man ladda upp material till båda applikationerna. Även Snapchat uppdaterade för inte så länge sedan sin app, och strävar också efter att optimera den.

 

Vill du veta mer om hur denna uppdatering kan användas som fördel i marknadsföringen? I ett kommande inlägg kommer vi att analysera möjligheterna företag har för sina varumärken.

 

Applikationer och deras användarmöjligheter uppdateras ofta, och då är det viktigt att hålla sig uppdaterad i dessa. Behöver ditt företag hjälp med att skapa material till sociala medier, annonsering på Instagram/Facebook eller annan hjälp av experter inom digital marknadsföring? Kontakta då: