Korna agerar ambassadörer för Maitokolmios varumärke

Annat

Andelslaget Maitokolmio i Mellersta Österbotten har tillsammans med growth marketing-byrån Genero gjort en video som hyllar de österbottniska mjölkprodukterna. Historien om mjölkens resa från mjölkgården till mejeriet i lilla Toholampi kommun berättas med humor, på lokal dialekt.

Mjölk ger kraft åt Österbotten

De senaste åren har inhemsk livsmedelsproduktion har fått uppleva ett rejält uppsving. Enligt undersökningen Made by Finland tycker majoriteten av finländarna att de konsumerar på ett ansvarsfullt sätt genom att välja produkter som tillverkats i Finland. Valet av inhemska produkter anses stöda de finländska företagen och sysselsättningsläget i hemlandet. Enligt Maitokolmios marknadsföringsdirektör Jouni Tiainen är syftet med mjölkvideon att få konsumenterna att inse vilken stor betydelse ursprung och färskhet har i mjölkprodukter.

– Maitokolmio är en välkänd och traditionell aktör i Österbotten. Nu vill vi bredda vårt fokus och låta resten av Finland upptäcka våra ansvarsfullt producerade och tillsatsfria produkter, säger Tiainen.
Enligt Tiainen har Maitokolmio en konkurrensfördel, inte bara på grund av sitt mångsidiga utbud utan också på grund av sin snabba och effektiva leveranskedja.
– Maitokolmio har sina utrymmen nära mejerierna. Mjölken är i butikshyllan redan dagen efter mjölkning, säger Tiainen.

Fler kor än människor i kommunen

Varumärkesvideon om mjölkens resa producerades tillsammans med growth marketing-byrån Genero. Huvudrollerna spelas naturligtvis av kor, som det finns fler av än människor i kommunen Toholampi.
– När det gäller mjölkprodukter är konkurrensen hård, speciellt i Finland. Ett naturligt sätt att skilja sig ur mängden är att berätta en historia, och sätta sin egen prägel på den, säger Linda Kass som är Business Unit Director för Genero i Jakobstad.

Videon ska användas för att nå ut till finländare via sociala medier.
– Numera är konsumenterna intresserade av att veta varifrån en produkt kommer och hur den har producerats. Därför är det viktigt att berätta historien om Maitokolmios lokalproducerade produkter, säger Kass.