Genero förvärvar contentbyrå och blir en av Finlands större marknadsföringsbyråer

Genero Oy förvärvar koncernen A-lehdets affärsenhet för kommersiellt innehåll. En affär som gör att Generos omsättning för 2020 växer till 14 miljoner euro. Från och med januari 2021 består Genero av närmare 100 experter inom marknadsföringens alla delområden. I och med det blir Genero en av Finlands största marknadsföringsbyråer.

“Vi har varit en del av koncernen A-lehdet sedan 2018, men den här affären ger oss möjlighet att tillsammans utveckla Genero till ett ännu starkare varumärke. Vi kan erbjuda våra kunder högklassig innehållsproduktion som en del av våra tjänster inom growth marketing, och det är en viktig kombination för att skapa tillväxt.”, säger Generos verkställande direktör Rasmus Östman.

På tal om tillväxt. I år har Genero vuxit ur kostymen i Finland och breddat affärsverksamheten till Sverige. Ett lyckat drag för företaget som därmed knutit till sig ytterligare expertis på svenska sidan.

I praktiken samarbetar Genero redan nu med den enhet inom A-lehdet som jobbar med innehåll och innehållsmarknadsföring för några av Finlands mest kända varumärken. I början av 2020 stärktes nämligen samarbetet i och med att A-lehdets affärsenhet för kommersiellt innehåll började jobba i Generos namn. Det som händer nu är att enhetens 31 anställda byter arbetsgivare, och övergår från A-lehdet till Genero Oy som så kallade gamla arbetstagare. Generos personalstyrka närmar sig därmed 100 personer, en underbart brokig skara av experter inom strategi, innehållsproduktion, growth hacking och webbutveckling.

När det gäller innehåll har A-lehdet både gedigen erfarenhet och bred kompetens, och det uppskattar våra kunder. Vi är den enda byrån som kan erbjuda expertis inom innehåll, produktion och distribution, datadriven marknadsföring samt utveckling av webbtjänster inom ett och samma team.”, konstaterar Östman.

“Kunnandet inom den helhet som bildas nu är alldeles unikt. Affären är ett naturlig fortsättning på det nära samarbete vi har i dag och samtidigt ett svar på kundernas efterfrågan. Den här typen av aktör behövs på marknaden för att kunna uppfylla de förväntningar som kunderna har på oss i dag”, säger Kaisa Ala-Laurila som är verkställande direktör för koncernen A-lehdet.

Mer information:

Genero Oy, Rasmus Östman, verkställande direktör, tfn: +358 40 742 9523, rasmus@genero.fi 

Koncernen A-lehdet, Kaisa Ala-Laurila, verkställande direktör, tfn: +358 40 777 9212, kaisa.ala-laurila@a-lehdet.fi