Rutinerade byråledare tar plats i Generos styrelse för att stödja internationaliseringen.

Generos affärsidé är att generera tillväxt för sina kunder. Med det i åtanke är det föga överraskande att Genero också själva växer starkt både i Sverige och Finland. Genero stärker nu styrelsen med två rutinerade byråledare med internationell erfarenhet.

Genero är en av Finlands snabbast växande marknadsföringsbyråer. De senaste tre åren har företaget vuxit från 50 till 150 miljoner kronor i årlig intäkt. Bolaget, som ingår i A-Lehdet Group, siktar nu mot en internationalisering och förstärker därför styrelsen med Markus Hakala, tidigare Regional Director för Mirum i Europa, och Antti Mäki, Business Transformation Specialist som utvecklat Tier 1:s globala varumärken (Unilever, Volvo, Nordea), reklambyråer (WPP, Publicis) och teknikföretag (Hybrid Theory, Captify) i hela EMEA.

”Markus Hakala har lång erfarenhet av att bygga en framgångsrik global marknadsföringsbyrå. Vi tycker att Markus passar perfekt för oss och han delar vår entreprenörsanda”, säger Rasmus Östman, vd för Genero.

Antti Mäki, entreprenör och Digital Transformation Consultant baserad i London, har över 15 års internationell erfarenhet av mediebyråer. Med sin omfattande kunskap från både byrå- och kundsida kan Antti utveckla våra strategier och agera som ”kundens röst” för styrelsen i Genero.

Internationaliseringsresan startade med öppnandet av en filial i Stockholm år 2020. Under första året på svenska marknaden redovisade Genero nära 3 miljoner kronor i byråintäkt. 

”Vi nådde målet trots att covid-19 drabbade oss efter bara två månader. Vårt mål är 10 miljon kronor i byråintäkt i år, och vi håller ett bra tempo ”, säger Generos Chief Growth Officer, Sebastian Östman.

Generos go-to-market-strategi för Sverige har visat sig vara framgångsrik med planer på att nu vidareutveckla den modellen för att ytterligare skala upp den internationella tillväxten. Rasmus Östman tillägger:

”Vårt mål är att växa från 100 till 300 anställda och att öka från 100 till 350 miljoner kronor i byråintäkt. Förutom vår starka organiska tillväxt vill vi även växa genom förvärv. Vårt långsiktiga mål är att bli det främsta growth marketing-företaget i Nordeuropa för ambitiösa tillväxtföretag.”

Genero – Growth Marketing Co. är en growth marketing-byrå som grundades 2009. Genero har idag över 100 experter inom tillväxtstrategi, varumärkesstrategi, digital strategi, konceptdesign, innehållsmarknadsföring, webbutveckling och growth hacking. Våra kontor finns i Helsingfors, Jakobstad och Stockholm. Vi bygger långsiktig tillväxt för våra kunder som ofta består av utmanarvarumärken och branschpionjärer, som exempelvis Forenom, Familjen Snellman, Mutti och Halti. Genero är en del av A-Lehdet Group.