Vinnare och förlorare i Google september 2016

På Genero analyserar vi kontinuerligt webbsidors synlighet framförallt i Google. Här publicerar vi en lista över sajter som ökat och en lista över sajter som minskat mest sin synlighet i Google under september i Finland. Se nedan vilka finska webbsidor som ligger i toppen och botten!

 

Den ursprungliga listan med vinnare och förlorare i Google i Finland innehåller bl.a. webbsidor som Facebook och Google. Den fullständiga listan publicerar vi dock inte här eftersom den ser rätt likadan ut varje månad. Istället har vi valt att filtrera ut finska sajter ur den listan för att kunna uppskatta vilka sidor som har mest respektive minst organisk trafik i Finland. Därmed har vi istället kunnat analysera de som utmärkt sig genom att sjunka eller stiga mest av alla på listan, dvs. vilka sajter är “vinnare och förlorare”.

 

vinnarefrlorare2

 

VILKA 10 FINSKA WEBBPLATSER ÖKADE SIN SYNLIGHET I GOOGLE MEST I SEPTEMBER 2016?

kaleva.fi
iltalehti.fi (i förlorarlistan maj 2016)
sanakirja.org (i vinnarlistan juli 2016)
fiskars.fi
ksml.fi
suomienglantisanakirja.fi (i förlorarlistan maj och juli 2016)
foreca.com
nordea.fi (i topp 100 listan för största AdWordsannonsörer september 2016)
hs.fi
maskunpalloseura.fi

 

Ur topplistan går det att notera att den representeras till stor del av liknande sajter var det går att hitta information som nyheter (kaleva.fi, iltalehti.fi, ksml.fi och hs.fi), väder (foreca.com) och två olika ordböcker (sanakirja.org och suomienglantisanakirja.fi).

En del av sajterna på topplistan går även att hitta i våra tidigare analyser. I listan med vinnare för juli hittar vi sanakirja.org.

Både iltalehti.fi och suomienglantisanakirja.fi som nu är på vinnarlistan, går att hitta i förlorarlistan för maj 2016, och den sistnämnda var även i förlorarlistan för juli. Det kan finnas flera olika orsaker till detta, vilket behandlas lite längre ner i inlägget.

Varje månad gör vi även en analys över de största AdWordsannonsörerna i Finland, och nordea.fi var även på den listan i september. Detta tyder på att de har lagt resurser både på sin sökmotormarknadsföring och sökordsoptimering.

 

VILKA SAJTERS SYNLIGHET I GOOGLE MINSKADE MEST I SEPTEMBER 2016?

lataayoutube.com (i vinnarlistan juli 2016)
kodin1.com
sanoma.fi
weather.fi
lehtipiste.fi
suomi24.fi (i vinnarlistan maj 2016)
oph.fi (i förlorarlistan juli 2016)
valio.fi (en av topp 100 AdWordsannonsörer september 2016)
yourface.fi
nyt.fi (i förlorarlistan maj 2016)

 

Genom att titta på bottenlistan går det genast att notera att sajterna är av relativt olika branscher. Märkbart är att kodin1.com helt lagts ner och även att weather.fi omdirigerats till foreca.com, vilket kan vara en bidragande orsak till varför foreca.com är på vinnarlistan denna månad.

Listettan på vinnarlistan för juli 2016, lataayoutube.com, hittar vi nu på förlorarlistan. Däremot i förlorarlistan för juli hittas fortfarande sajten oph.fi, som därmed varit i bottenlistan både i juli och september. Jämför man denna förlorarlista med analysen vi gjort tidigare, i maj, går det att märka att suomi24.fi var i vinnarlistan i maj 2016 och nyt.fi i förlorarlistan.

Om vi jämför förlorarlistan med de största AdWordsannonsörerna för september hittar vi valio.fi på båda listorna. Detta betyder att de satsat på sin marknadsföring via Google men att deras organiska sökmotortrafik har påverkats åt andra hållet.

 

Överlag går det att konstatera att listan varierar ganska mycket och är väldigt beroende av ett antal olika faktorer, och det finns varje gång intressanta förändringar att notera. Vanliga orsaker till att sajterna är i topplistan kan vara att det publicerats mycket nytt innehåll till hemsidan, att det köpts upp/omdirigerats trafik från en konkurrent eller att webbsidan byggts om. För sajter som hamnat på förlorarlistan beror det ofta på att de förnyat webbsidan utan att ha anpassat den efter sökmotorers preferenser, att en konkurrent gått förbi i flera sökord eller att Google gjort en uppdatering där inte den slags innehåll värderas längre.

Avslutningsvis kan vi konstatera att det är viktigt att kontinuerligt upprätthålla välutförd sökmotoroptimering, “SEO”, ifall mer trafik önskas till sajten.

 

INTRESSERAR EN EFFEKTIV SEM OCH SEO? TA KONTAKT!

Vi har hjälpt flera kunder att öka deras trafik och försäljning samt skapa leads med hjälp av sökmotoroptimering. Vi anpassar alltid våra sökmotormarknadsförings- och sökmotoroptimerinstjänster efter kundens behov och önskemål och har som mål att få fram mätbara resultat för kunden.