Plockat från en dag på reklammässa

Marknadsföring

Tankar från reklamveckan

Under två dagar (28–29.9.2011) denna vecka samlades branschfolk till Markkinointiviestinnän viikko i Wanha Satama i Helsingfors för att trivas, nätverka och lyssna på aktuella presentationer och delta i den senaste branschdiskussionen. Så gjorde också Genero crew.

”Reklambyrå 2020” av Alf Rehn och Marko Edfelt

Jag och Sebastian valde att lyssna på ”Mainostoimisto vuonna 2020″ som hölls på onsdagseftermiddagen i A-salen (TRENDI). För min del var det främst Alf Rehns deltagande som lockade. Jag var nog inte den enda, som tyckte denna taltur skulle bli värd att lyssna på. Redan innan talturen inleddes var alla sittplatser upptagna, men två platser hann vi ändå få. Presentationen ”Mainostoimsto vuonna 2020″ hölls av professor Alf Rehn från Åbo tillsammans med vd:n för reklambyrån Satumaa Oy, Marko Edfelt. Duon presenterade sig som Alf ”The Strange One” och Marko ”The Smart One” – och publiken var fångad.

Som så många gånger tidigare på MVV hinner föredragshållarna inte riktigt komma till skott med sina presentationer. Så också denna gång. Jag väntade och väntade på att få höra vad herrarna ansåg om framtiden för en reklambyrå 2020. Jag fick svar under diskussionen efter själva presentationen,  men mer om det lite senare.

”Suomi on järkifetissismin maa”

Det som Alf och Marko däremot diskuterade under sin presentation var vikten av att hålla sig ödmjuk, att ständigt ställa rätt frågor och inte sluta att sträva framåt. Eftermiddagens mest intressanta påstående lät såhär: ”Suomi on järkifetissismin maa.” Jag tyckte det var lustigt sagt av Alf, och visst  är det ett underhållande och träffande påstående. Men när första skrattet lagt sig så undrar man: ”Är det nu verkligen så?”

Det verkar verkligen inte så, när man dagligen jobbar med reklam, marknadsföring och i synnerhet sociala media. Jag menar skulle finländarna vara sådär överdrivet förtjust i logik, så skulle åtminstone inte jag ha något jobb. Jag menar, jag får rätt bra betalt för att spela på finländares känslor och försöka påverka finländares köpbeteende, och vi har inte direkt brist på kunder som är villiga att betala för detta. På Genero har vi fört denna diskussion många gånger, och vi skulle nästan våga påstå att Finland tidigare har upphöjt logik och förnuft, men att nya vindar blåser i våra sjumila skogar och krusar upp vattenytan på våra tusen sjöar. Mellan vindpustarna hör åtminstone jag: nytänkande, mod och galenskap. När ett stort hus vacklar, vågar finländarna än en gång bygga eget, enligt de galna visioner som länge grott i själen och under tjälen.

Ah, hör ni hur ljuvligt det blåser?

”Att lyckas är farligt”

Tillbaka till reklambyråerna. Jag håller med om att digi inte längre är framtiden, det är nuet. Utmaningen blir alltså att inte upprepa framgångar med lyckade SoMe-kampanjer, inte heller tro för mycket på aktuella lösningar som lätt leder till att man inte utvecklas tillräckligt, utan att ständigt sträva efter nya och bättre lösningar. Det viktigaste vi behöver komma ihåg är att det är farligt att lyckas eftersom framgång så lätt gör oss blinda, lata och tröga. Alf Rehn uttryckte sig såhär: “Onnistuminen on vaarallista, etsimme uusia tapoja epäonnistua.”

”Excel är nya photoshop”

Hur kommer då den framtida reklambyrån att se? Alf och Marko menade att nu är det dags att se över prosesserna och få en ekonomisk grund i allt det som reklambyråerna gör. Således blir alltså Excel bildligt talat det viktigaste verktyget för en reklambyrå. Reklambyråerna behöver givetvis fortsätta med att briljera med kreativ problemlösningsförmåga och galna kampanjer, men vi behöver också en bredare förståelse av teknologi, marknadsföring och försäljning samt en större kundförståelse. Och så sist till den ständigt återkommande diskussionen: vad skall man kalla en framåtsträvande reklambyrå? Ska det vara Agency, ska det vara digital reklambyrå, PR-byrå  eller ska man köra rätt och slätt med det inkörda och traditionella – reklambyrå?

Framtiden är oviss, det kan vi alla hålla med om. På Genero tror vi att digitalt är såväl nuet som framtiden och vi kallar oss i nuläget för en digital reklambyrå. Med det menar vi att Genero utgår från det digitala men vi kastar inte ut traditionella verktyg som fungerar, när det ger kunden mervärde. Vi tror också på att mätbara ekonomiska resultat och har tack och lov byggt på det från första början. Och sen till sist. För oss på Genero existerar såväl Kina som Ryssland, samt yttre planeter som potentiella marknadsområden.