Se hur sidorna på Facebook har uppdaterats

Growth hacking

Har du märkt att sidorna på Facebook har uppdaterats? Facebook har uppdaterat deras design på företagssidor, och vi har sammanfattat dessa förändringar här.

Har du inte märkt att layouten på företagssidorna har uppdaterats? Kolla på Generos Facebooksida.

 

facebook-pages

 

  1. Klarare uppmaningar till att handla

Ser du den blåa “Call Now” knappen på bilden? Facebook har gjort det enklare för företag att uppmana kunder till att agera genom att göra knappen större och tydligare. Knappen kan man anpassa efter företagets mål, exempelvis kan man med knappen uppmana till att skicka e-postmeddelanden, spela spel, registrera sig eller ladda ner en app.

  1. Tydligare layout

Tack vare att sidorna på Facebook har uppdaterats, går det nu enkelt att navigera på sidan med hjälp av kategorierna till vänster på sidorna. Synliga kategorier är dessutom fler nu än de var tidigare, då man kunde ha enbart ett fåtal kategorier synliga.

  1. Omorganiserade bilder

På en företagssida på Facebook kan man ha en bild som omslagsbild och en bild på exempelvis företagets logo. Nu har logon flyttat till övre vänstra hörnet, så att den inte längre är ovanpå omslagsbilden. Detta har möjliggjort att man kan optimera företagets bild på både logon och omslaget, utan att måsta se till att inte viktig information blir under omslagsbilden.

  1. Sökmöjligheten

Har du någon gång försökt hitta information i en företagssida på Facebook och märkt att det var lättare sagt än gjort? Då är du inte den enda. Nu är det även lättare att hitta äldre inlägg på sidan med hjälp av sökmöjligheten på högra sidan på en Facebooksida.

 

Layouts, algoritmer och användarmöjligheter uppdateras ofta inom digital marknadsföring, och då är det viktigt att hålla sig uppdaterad i dessa. Behöver ditt företag hjälp med att skapa material till sociala medier, annonsering på Facebook/Google AdWords eller annan hjälp av experter inom digital marknadsföring? Ta kontakt!