Största AdWords annonsörerna augusti 2016 Finland

Annat

Vilka företag hade störst budget på sin ADWORDS-annonsering i Finland i augusti 2016?

Vi gör varje månad en analys på Finlands största AdWordsannonsörer – här följer listan med de 100 webbsidor som spenderade mest på AdWordsannonsering i augusti 2016. Denna månad analyserar vi även speciellt sajter var man kan köpa kläder.

Noterat

Om vi jämför med analysen för juli består listan till 77% av samma sajter. Av de 23 som uteblivit från listan denna månad hittas 10 stycken ändå i analysen för maj. De tre sidorna som spenderat mest på sin sökmotorannonsering (booking.com, ebookers.fi och banknorwegian.fi) är samma sajter som toppade listan förra månaden. Däremot har det skett fler förändringar i slutet på listan. Där hittar vi flera sajter som inte var med förra månaden, exempelvis ilmainensanakirja.fi, ege.fi och watson.fi. Sammanfattningsvis kan vi att notera att det överlag har skett ganska vanliga förändringar. Ett par nya sajter på listan och några förändringar i hur stora summor som spenderats på marknadsföringen i Google av olika företag.

ADWORDS-analys av sidor som säljer kläder

adwords kladbransch august 1

I Topp 100 listan går det att oftast lätt att hitta sidor som säljer kläder. Denna månad hittas 17 olika sajter (se bilden ovan). Av dessa 17 stycken är boozt.com, toysrus.fi, stadium.fi, hobbyhall.fi, biltema.fi och jollyroom.fi sidor som inte fanns med på listan i juli.

Den sajten som har spenderat mest på sin marknadsföring via Google i augusti 2016 är huuto.net, och den som har spenderat minst på sin sökmotormarknadsföring är sportamore. Huuto.net är i hela listan på position 5 och sportamore på position 97, vilket bevisar att olika sajters budgeter ofta varierar. Sökmotoroptimering och marknadsföringsstrategier har en stor inverkan på hur marknadsföringen för olika branscher/sajter ser ut – och de kan även variera mycket från månad till månad.

Topp 100-listan:

booking.com
ebookers.fi
banknorwegian.fi
supersaver.fi
huuto.net
trivago.fi
ilmainensanakirja.fi
vertaa.fi
sonera.fi
matkavaraukset.fi
aurinkomatkat.fi
fortum.fi
credigo.fi
hotels.com
scandichotels.fi
zalando.fi
gigantti.fi
norwegian.com
finnmatkat.fi
momondo.fi
tjareborg.fi
saunalahti.fi
ellos.fi
hbonordic.com
valio.fi
travellink.fi
popvakuutus.fi
op.fi
ticket.fi
izito.com
dna.fi
boozt.com
oikotie.fi
suomilimiitti.fi
vikingline.fi
ege.fi
kilpailuttaja.fi
autotalli.com
verkkokauppa.com
office.com
visma.fi
tallinksilja.fi
limiitti.fi
hongkong.fi
sanomakauppa.fi
rentalcars.com
credit24.com
elisa.fi
toysrus.fi
ray.fi
apollomatkat.fi
taloon.com
watson.fi
pampers.fi
ferratum.fi
netrauta.fi
on24.fi
if.fi
nordea.fi
valmennuskeskus.fi
varusteleka.fi
ifolor.fi
lahitapiola.fi
microsoftstore.com
wwf.fi
eckeroline.fi
google.com
rautia.fi
nissan.fi
ikea.com
holidayclubresorts.com
pohjola.fi
stadium.fi
risicum.fi
katsomo.fi
s-pankki.fi
stockmann.com
hobbyhall.fi
lensway.fi
nordcredit.fi
viaplay.fi
terveystalo.com
veikkaus.fi
k-ruoka.fi
avointyopaikka.fi
skyscanner.fi
lomamatkat.fi
lidl-reseptit.fi
biltema.fi
xxl.fi
lampopuisto.fi
jollyroom.fi
oral.fi
rantasipi.fi
ukko.fi
vertaaensin.fi
sportamore.fi
punainenristi.fi
danskebank.fi
laattapiste.fi

Tre viktiga saker att komma ihåg när du sysslar med sökmotormarknadsföring:

  1. Håll dig uppdaterad om saker gällande digital marknadsföring. Relevanta nyckelord (och deras priser), sökmotorernas algoritmer och nya digitala marknadsföringskanaler kan utvecklas mycket snabbt, och därför lönar det sig att se till att du kontinuerligt får ut allt av din marknadsföring.
  2. Kom ihåg att alltid se till att din marknadsföringsbudget inte överskrids för mycket. Eftersom optimering av annonseringen kan kräva både tid och pengar, gäller det att säkerställa att du ändå får tillräckligt return on investment, ”ROI”, av din marknadsföring.
  3. Ifall du, eller ditt marknadsföringsteam, märker att tiden inte räcker till för att optimera och hålla er uppdaterade kan det löna sig att överväga att låta en professionell digital marknadsföringsbyrå ta över dessa frågor och uppgifter. På så sätt kan du fokusera på din kärnverksamhet istället.

 

Källa: Informationen kommer från SEMrush-verktyget som uppdateras varje månad med riktgivande mediakostnader. Listan är sorterad efter största budgeterna och listan innehåller de annonsörer som enligt verktyget har störst AdWordskostnader.

 

INTRESSERAR EN EFFEKTIV GOOGLE ADWORDS ANNONSERING? TA KONTAKT!

Vi har varit framgångsrika med alla de Google Adwords -sökordsannonseringar vi har gjort för våra nya kunder både i Finland och i Sverige, alla våra experter på SEM – sökmotormarknadsföring – är Google certifierade och Genero hör till Google Partners. Kontakta oss!

google