Tips när du ska starta e-handel

Marknadsföring Growth hacking

Detta är andra delen i inläggsserien – Tillväxt, i vilken jag kommer ta upp några tips som hjälper dig till effektivare trafik när du ska starta e-handel.  

Här kan du även läsa första delen i serien: Growth hacking för e-butiker.

I serien Tillväxt skriver jag om hur du kan använda dig av growth hacking och andra marknadsföringsmetoder för att skapa tillväxt i din e-butik. Allt i denna serie baserar sig på en tidigare studie och growth hacking modell för startups som jag tagit fram tillsammans med Genero.

Hur du effektivt får värdefull trafik när du ska starta e-handel

Första steget för att få en effektiv handel när du ska starta e-handel är att tänka över hur du skapar trafik. Ofta brukar man tala om tre typer av medier för att skapa trafik: Köpta, ägda och förtjänta medier. Ibland då man talar om tekniska produkter, så som Dropbox eller Spotify, brukar man även tala om ”produkt”. Men för just e-butiker håller vi oss i vanliga fall till de tre förstnämnda.

Köpta är helt enkelt annonser och placering av innehåll som du köper; ägda medier är sådana medier som du själv skapar, t.ex. blogg, Facebook, e-butiken; och förtjänta medier är t.ex. recensioner och word of mouth.

Olika medier att använda då du skall starta e-butik

Det jag kom fram till med min studie var att förtjänta medier är ”the thing” när det kommer till kostnadseffektiv tillväxt för startups och mikroföretag.

Varför?

Jo, för att förtjänta medier är betydligt mer trovärdiga, de skapar därför högre konverteringsgrad och om du implementerar en bra strategi för att skapa förtjänta medier, ja då kan du få ca 1/3 av din trafik att bestå av just denna värdefulla trafik.

Men som sagt så kanske det endast står för 1/3 av trafiken. Självklart klarar du dig inte helt utan de andra medierna. Ibland kanske du behöver göra ommarknadsföring för att ta vara på den drop off som inte förtjänta medier tar hand om, och du behöver ägda medier för att ens kunna existera.

Såhär bör du tänka för att lyckas

Börja med riktigt bra ägda medier och innehåll. Om du inte är bra på kommunikation, SEO eller att skriva? Anställ en copywriter och någon som kan sköta kommunikationen istället. Tanken är att du ska skapa så effektiv tillväxt som möjligt, och för att kunna göra det behöver alla hålla på med det de faktiskt är bra på.

Om du kan skapa det innehåll och den kommunikation som din målgrupp efterfrågar, vilket du vet baserat på data, kommer de förtjänta medierna att delvis skapas av sig själv.

För att ”boosta” de förtjänta medierna lite extra så ska du också använda dig av amplifierad word of mouth.

Amplifierad word of mouth är alltså då du hjälper eller uppmanar till att skapa word of mouth.

Människan är social och vill vara del av grupper, samt dela med sig för att känna sig delaktiga. Så hjälp dem att skapa dessa grupper, där folk kan kommunicera om det de är intresserade av, och hjälp dem att ha något att dela. Hitta målgruppens förespråkare och få dem att engagera sig med företaget. Även om det krävs evenemang offline, så bör du få målgruppen att prata om ditt företag och din butik. Detta kan vara bra att jobba på redan före man startar sin e-handel, för att på så sätt skapa en diskussion om den nya e-handelsplatsen.

Hur du skapar en bra interaktion på e-butiken

Nu har du fått användare till din e-butik. Men hur får du dem att stanna kvar och köpa något?

Jo, precis som med allt annat så gör du det genom att anpassa den till din målgrupp. Detta måste du planera noggrant innan du startar din e-handel.

Det finns otroligt många aspekter att titta på, allt från design till innehåll, till vilken färg och placering köp-knappen har. Men vad är det som de allra viktigaste kunderna för dig faktiskt behöver för att ta åt sig informationen, hitta din produkt, lägga den i varukorgen och göra ett köp? Det är det som du ska fundera över.

Fundera över användarupplevelsen och informationsprocessen, samt hur du ska handskas med drop offs. 

Testa interaktionen

När du väl har en idé för interaktionen är det dags att testa den. När du gör det kan du använda dig av modellen nedan för att enkelt se var du tappar kunderna och var interaktionen på e-butiken fungerar som den ska.

 

Modell för att analysera interaktion då du ska starta e-handel

 

Som du ser i modellen så finns det två vägar att gå. Den vänstra delen är för alla på e-butiken, kund som användare. Användare är alltså de som använder sig av e-butiken på något sätt och som sedan blir en kund efter köpet. I denna vänstra del vill du samla en e-postadress eller ”lead” genom att uppmana till att lämna ifrån sig någon form av information om sig själv. T.ex. kan du erbjuda 10% rabatt om de lämnar deras e-postadress.

Sedan fortsätter de mot flödet som du ser i högra delen av modeller, då de hittar produkten, lägger den i varukorgen osv.

Genom att se mellan vilka av dessa steg som användare försvinner, vilket kallas drop offs, vet du var du ska optimera interaktionen på e-butiken.

 

Fortsätt till nästa inlägg i serien: Öka konvertering i en e-butik