Growth hacking innebär att vi tar reda på vilka kanaler, metoder och vilken form av kommunikation som får just ditt företag att växa.

Marknadsföring via e-post

Många associerar lätt marknadsföring via e-post med skräppost, men saker och ting är förstås inte så svartvita. I själva verket är väl utförd marknadsföring per e-post ett effektivt sätt att nå fina resultat med förhållandevis liten ansträngning.

I vilka fall fungerar marknadsföring via e-post?

Marknadsföring per e-post fungerar speciellt bra för direktkontakt med kunderna och för att nå potentiella kunder. Marknadsföring via e-post fungerar också bra när man vill öka lojaliteten hos dem som redan är kunder eller belöna dem med t.ex. erbjudanden. Det är förstås också under vissa omständigheter en bra lösning för att öka försäljningen.

I bästa fall fungerar e-postmarknadsföring som ett komplement till övrig digital marknadsföring, såsom t.ex. sökmotoroptimering och sökmotormarknadsföring.

Ett nyhetsbrev är också marknadsföring via e-post

Den vanligaste formen av marknadsföring via e-post är nyhetsbrev, som skickas till redan befintliga kunder. Fastän man inte håller på och kör en massiv lanseringskampanj eller en realisation är nyhetsbrev ett kostnadseffektivt sätt att påminna kunderna om företagets produkt- eller tjänsteutbud eller t.ex. om kommande nyheter.

Riktad marknadsföring via e-post ger resultat

I praktiken är marknadsföring per e-post mycket enkelt. Man sätter ett tydligt mål för kampanjen, man filar på budskapet så att det passar målgruppen och tidpunkten för ivägskickandet bestäms med tanke på målsättningarna och målgruppen.

Man får ut det mesta ur e-postmarknadsföring när man skickar rätt meddelande till rätt person, vid rätt tidpunkt. En effektiv marknadsföringskampanj per e-post förverkligas genom att man segmenterar, alltså att man väljer målgrupper.

Marknadsföring via e-post kräver tillstånd

Marknadsföring per e-post kräver att kunderna har gett sitt tillstånd, men det är vanligtvis inte ett problem ifall e-postlistan samlats ihop på företagets egen webbplats och man har följt god praxis.

Utöver allt detta är det också viktigt att e-postmarknadsföringen stämmer överens med företagets identitet och att man satsar på att innehållet i marknadsföringen är av hög kvalité och ser bra ut.

Vill du ha resultat? Ta kontakt!

På Genero fokuserar vi på mätbar digital marknadsföring, med målet att hjälpa våra kundföretag att göra resultat och växa. Vi mäter, testar och bevisar allt det vi gör och vi nöjer oss inte bara med ok resultat.

Vill du överge den traditionella marknadsföringen till förmån för en mer resultatdriven digital marknadsföring? Vi hjälper dig gärna!