TV och sociala medier: Så här får du ut mer av din TV-annonsering

Marknadsföring Growth hacking

Ju mer vårt samhälle utvecklas digitalt och kan erbjuda flera alternativ för mediekonsumtion, desto svårare blir det för oss som jobbar med marknadsföring att nå ut till våra målgrupper via endast en kanal.

Detta gör att det blir allt svårare att nå ut till vår målgrupp via TV, med tillräckligt hög frekvens och till ett konkurrensmässigt bra pris.

Om vi ser på hur många tittare som börjat röra sig från TV till videotjänster online och streamingtjänster, börjar vi förstå att TV inte alla gånger räcker till för att nå vår målgrupp.

TV och sociala medier: Räckvidd på massmedier i Finland

TV och sociala medier: Räckvidd på online streaming i Finland

Att människor samtidigt har fler och fler skärmar i sina hem, gör att marknadsförarna även under reklampausen måste tävla om uppmärksamheten.

Hur ofta tar en inte upp mobilen under reklampausen för att skrolla igenom Facebook- eller Instagramflödet? – Alltså, TV:ns räckvidd kan i många fall vara mycket missvisande.

TV Facebook Sociala medier

Facebook och Instagram

Nu när TV inte längre alltid är tillräckligt för att nå hela din målgrupp, kan Facebook och Instagram vara två bra alternativ att implementera i företagets marknadsföringsstrategi vid till exempel en produktlansering, speciellt om din målgrupp är av en yngre generation. Ca 2,7 miljoner av Finlands invånare rör sig på Facebook och på Instagram rör sig 1,3 miljoner av finländarna.

Att använda sig av Facebook och Instagram i marknadsföringssyfte är inte bara relativt billigt (en 30 sekunders videovisning på Facebook kan i bästa fall kosta så lite som 1 cent), det är också väldigt kontrollerbart då du kan samla den data du behöver för att rikta annonserna till rätt personer, och sedan mäta vilka i din målgrupp du faktiskt nått.

Du kan på så sätt förlänga din räckvidd och öka din frekvens för din målgrupp.

Även om TV fortsätter att vara en viktig kanal för dig för att nå ut till massorna, kan du börja använda dig av Facebook och Instagram för att nå människor också på mobil och dator.

75 % av alla videovisningar idag sker via mobila enheter och i snitt konsumeras 100 miljoner timmar av video på Facebook, varje dag.¹

Produktlansering i digitala medier guide

Guide: Såhär lyckas du med din produktlansering i digitala medier

Vill du lära dig hur du kan göra mer kostnadseffektiv marknadsföring online och lyckas med dina produktlanseringar?

Resultat med en kombination

2015 gjorde Nielsen en studie där de jämförde TV-kampanjer med Facebook i kombination med TV-kampanjer². De kampanjer som använde sig av både Facebook och TV ökade räckvidden och förbättrade effektiviteten. Personer som hade sett reklamen på både TV och Facebook var 3,2 procentenheter mer sannolika att komma ihåg reklamen. Reklamen hade 1,5 procentenheter högre “brand linkage” och 22,7 procentenheter högre “likeability linkage”.

I en annan studie³ som riktade sig mot de yngre segmenten, som är svårare att nå via TV; personer i åldrarna 18-24 och 25-34, hade Facebook även här en stor inverkan på resultatet.

TV Facebook data

Kampanjer i USA som bara kördes på Facebook nådde ungefär en fjärdedel av kampanjernas totala räckvidd bland 18-24-åringarna, och “cross-platform”-kampanjerna nådde ungefär 27% av den totala räckvidden. I segmentet 25-34 nådde “cross-platform”-kampanjerna 22,3 % av totala räckvidden och “Facebook-only”-kampanjerna 15 % av kampanjernas totala räckvidd.

Går man djupare in i studien visar det sig också att riktningen av annonserna var bättre. 7/10 som nåddes på facebook i kampanjerna var i åldern 18-34, medan endast 26 % av de som såg TV-kampanjerna var i målgruppen 18-34. Detta bevisar att det finns en stor del räckvidd i den yngre målgruppen som du kan nå extra genom att använda dig av andra kanaler än bara TV.

3 sätt att kombinera TV med Facebook och Instagram

Kombinera TV och Facebook

1. Förläng räckvidden på din kampanj

Kör Facebook- och Instagram-annonseringen samtidigt som TV-reklamen. Låt din målgrupp upptäcka flera sidor av ditt varumärke och produkt eller tjänst. Skapa komplementärt innehåll som t.ex. behind-the-scenes, trailers, teasers, kortare varianter av TV-reklamen eller videor som fokuserar på att få användaren att konvertera online, t.ex. köpa i din webbutik.

TV och sociala medier: TV Facebook och Instagram kombination

2. Fortsätt att leverera ditt reklambudskap ute i vardagen

Fortsätt skapa uppmärksamhet genom att fylla luckorna då du inte kör TV-reklam. På så sätt slipper du “pausa” din kampanj och kan fortsätta finnas i färskt minne hos din målgrupp.

TV och sociala medier: TV Facebook och instagram kombination två

3. Förläng din kampanj både före och efter TV-reklamen

TV-reklam är inte billigt och om din budget är begränsad till att endast köra TV-reklam under en kort tid, kan du förlänga kampanjen genom att marknadsföra videor på Facebook och Instagram både före och efter du sänt din reklam på TV.

Produktlansering i digitala medier guide

Guide: Såhär lyckas du med din produktlansering i digitala medier

Vill du lära dig hur du kan göra mer kostnadseffektiv marknadsföring online och lyckas med dina produktlanseringar?

En berättelse i flera videor

TV och sociala medier: Olika versioner på Facebook video när kombinera med TV

Du har säkert hört talas om remarketing? Du kan alltså göra listor på människor som sett en av dina videor. För dem kan du sedan visa en annan video eller annons. På så sätt kan du berätta en berättelse om ditt företag och produkt eller tjänst i flera stadier under en längre tidsperiod. Samtidigt kan du segmentera in dina listor i folk som sett din video i 3 sekunder, 10 sekunder eller 95 % av din video. På så sätt kan du lista ut om vissa i din målgrupp endast borde få en kort berättelse i bildformat istället.

Varför du ska börja med Facebook- och Instagram-videor nu och inte senare

Antalet annonsörer på Facebook har mer än fördubblats under de senaste 18 månaderna. Det betyder att antalet annonsörer växer snabbare än användare. Facebook satsar stort på video så användandet och annonseringen kommer öka stort inom de kommande månaderna och åren.

“We are paying $6 to $13 CPM on Facebook right now that are going to be $50 to $80 in 36 and 48 months and everybody is going to be sad that they didn’t jump on it.”

– Gary Vaynerchuk

 

Ta kontakt idag för att sätta igång

Vad du behöver göra för att komma igång med Facebook- och Instagram-videor:

  • Du behöver ett Facebook- och ett Instagramkonto, samt ett Facebook-annonskonto.
  • Anpassa ditt innehåll så att det fungerar på sociala medier.
    • På sociala medier konsumeras en annan typ av innehåll än TV-reklam. Därför brukar vi på Genero ta fram och skapa videor som följer konceptet i TV-reklamen, men som är anpassade för att skapa uppmärksamhet på sociala medier och online. Detta baseras på data om vad målgruppen uppskattar och vill konsumera online.

Utöver detta så behöver du även lägga upp mål, definiera målgruppen online och utföra en effektiv marknadsföring och annonsering av videorna genom att optimera kampanjen. Du kan läsa mer om detta i vår e-bok – hur du gör en lyckad produktlansering i digitala medier.

1. Facebook Internal Data, Jan 2016
2. https://www.facebook.com/business/news/ad-week-2015-announcements
3.https://www.emarketer.com/Article/TV-Campaigns-Extend-Reach-via-Facebook-Ads/1012788
4. http://www.wordstream.com/blog/ws/2017/02/28/facebook-advertising-benchmarks