Vad en strateg kan lära sig av Pokémon GO

Marknadsföring

HUR LYCKADES POKÉMON GO?

Spelet Pokémon GO har blivit en väldig hit sedan sin lansering. Nintendos och Niantics Pokémon GO har flera miljoner användare dagligen, och så väl barn som vuxna vill fånga Pokémoner. Vad kan vi lära oss av Nintendos strategi för detta spel? Vi har sammanfattat dessa strategiska beslut i följande sex poänger. Liknande strategier går att använda även på digitala marknadsföringsstrategier.

 

1. Outsourcing till profesionella lönar sig

Genom att outsourca utvecklingen och förverkligandet av sina produkter/tjänster kan man spara betydligt med resurser, jämfört med om man själv skulle lära sig det och göra det lika bra. Tack till att Pokémon, eller Nintendo, köpte tjänsten av Niantic, som är en expert inom förstärkt verklighet. Detta gjorde att kunderna fick spela ett på riktigt optimerat spel, gjort av experter i ämnet.

 

pokemon go

 

2. Ett varumärke kan göra en comeback genom att använda sig av nutida teknik

Augmented reality, eller förstärkt verklighet, är ett väldigt hett ämne inom mediavärlden i nuläget. Att spelet fungerar som det gör är ett nytt koncept som inte testats på lika stor skala tidigare, och det lockar användare i och med att man kan hitta Pokémoner var som helst. Detta har lett till att fler vet vad Pokémoner heter än vad högt satta politiker heter.

 

sunset

 

3. Användarvänlighet är a och o

Det är otroligt viktigt att strategin innehåller ett mål om användarvänlighet. Det är användarvänligheten som har en stor inverkan på hur mycket människor använder just den applikationen. Niantic har satsat på just detta: att applikationen ska vara användarvänlig. Och detta, även om servrarna inte har varit förberedda på att applikationen skulle vara så populär som den var.

Det är enkelt att förklara spelets idé (word of mouth) och det är enkelt att dela en bild av en Pokémon man har fångat.

 

crashes

 

4. En bred målgrupp fungerar

Det har blivit vanligt att se så väl unga som äldre spela Pokémon GO, spelet lämpar sig för de flesta. Detta har i sin tur möjliggjort att personer talar med människor de kanske inte annars skulle tala med.

 

ezgif.com-resize (3)

 

5. Att man kan påverka människors livsstil

Ofta säger man att ett varumärke tar med sig en livsstil. Nu har flera spelare börjat gå på promenader i syfte att hitta Pokémoner i Pokémon GO. Där har Niantic och Nintendo verkligen lyckats, och fått personer att motionera samtidigt som det tyvärr tagit med sig olika faror.

 

ezgif.com-resize (2)

 

6. Kontinuerlig utveckling lönar sig

Att optimera varor och tjänster är viktigt ifall man är intresserad att även optimera sin vinst. Även om det inte går att alltid uppdatera på ett sätt som håller alla användare nöjda, är det viktigt att sträva efter ständig förbättring. Det är viktigt att utveckla eftersom ifall man låter bli att göra det, kan produkten snabbt glömmas bort och bli oväsentlig.

För digital marknadsföring hämtar virtuella världen med sig flera möjlighet, och exempelvis McDonald’s sponsrade nyss Pokémon GO för att få sponsrade pokestops för sina snabbmatsrestauranger.

 

playing pokemon

 

Pokémon GO har minst sagt varit en succé och fört in spelvärlden i en ny era. Genom att bland annat ha en användarvänlig produkt, låta professionella göra den och optimera den har de lyckats med sin strategi. Sammanfattningsvis är dessa viktiga poänger även då man arbetar med en digital marknadsföringsstrategi.

Att ha en välfungerande strategi är viktigt om man vill lyckas. Samtliga poänger som Nintendo och Niantic lyckats med för Pokémon GO är viktigt att ha i åtanke även då man arbetar med digitala strategier. Är du i behov av hjälp med din strategi, varumärkesplanering eller förverkligande online? Kontakta oss!