Varför ha en företagsblogg?

Design & Copywriting

Varför skall ett företag sätta tid på att blogga?

Om en knapp timme kommer troligtvis Yle Vega att ställa denna fråga till mig och jag har speciellt tre punkter som jag kommer att fokusera på i svaren. En företagsblogg som är bra:

  1. Driver organisk trafik till sajten från Google och andra sociala medier.
  2. Ger mervärde till målgruppen.
  3. Driver försäljning eller leads.

1. En företagsblogg ökar antalet relevanta besökare till din sajt

En företagsblogg är enkel att hålla uppdaterad vilket gör att man snabbt kan reagera på trender. Ett exempel är hur trafiken ökade till MUSCH bloggen barffaus.fi från 20 till 500 besökare på en dag efter ett inslag om ”barffaus” i tv-nyheterna. En blogg ger även långsiktigt besökare från Google eftersom mer relevant innehåll på din sida gör att det finns större möjligheter att besökarna hittar din blogg i Googles sökresultat. Åtminstone på Genero är bloggen i en central roll när det gäller SEO eftersom vi på bloggen kan optimera för söktermer som lämnar utanför produkttexter och annat innehåll.

2. En företagsblogg som ger mervärde till målgruppen bygger ditt varumärke

För Genero är företagsbloggar en plattform för innehållsmarknadsföring. På bloggen kan man snabbt få ut social media kampanjer, infographics, filmklipp mm. Herr Snellmans blogg ger mervärde till målgruppen genom recept för Snellmans produkter, inspiration till olika fester samt en inblick i vad som händer i företaget. Bloggen har tagits  väl emot av målgruppen vilket hänvisningstrafiken från Facebook visar. När ett bra inlägg postas på Herr Snellmans Facebook-sida ökar besökarna till bloggen ofta med 500 %. De flesta virala kampanjer sprids genom olika bloggar. Ett exempel på hur man kan använda bloggen i kampanjer är MUSCH Jouluiloa där ett blogginlägg om kampanjen fick ca. 1000 facebook-likes.

Företagsblogg Snellman
Snellmanss företagsblogg
Musch företagsblogg
MUSCH företagsblogg

3. Bloggen ökar sales leads, speciellt för B2B

För ett konsultföretag ger bloggen stora möjligheter att bygga ett starkt brand. Genom att dela med dig av gratis tips och idéer kan du som konsult visa din kunskap vilket gör att potentiella kunder får en inblick i vad du kan. För företag som säljer till bloggar kan man genom att ge inspiration och tips för användning av produkter och skriva om trender mm. skapa ett intresse för just dina produkter eller tjänster. Ett exempel kunde vara att Nike bloggar om ett test av en helt ny löpsko eller varför inte att de har en blogg där man låter användarna blogga om sina erfarenheter av den nya löpskon. Detta ger med säkerhet ökad försäljning på den produkt som man bloggar om, ifall produkten är bra förstås.

Effektivast ifall företagsbloggen är en naturlig del i social media strategin

För att bloggandet skall ge bäst utdelning är det viktigt att se den som en helhet i social medie strategin. För att lyckas skapa en blogg som driver trafik, försäljning och skapar engagemang är det viktigt att tänka på alla delar i strategin.

  1. Det allra bästa är att börja med sök, gör en noggrann undersökning på vilka sökord din målgrupp använder sig av för att söka efter dina produkter eller tjänster.
  2. Undersök vilka sociala medier din målgrupp använder.
  3. Vad vill din målgrupp veta? Vad inspirerar dem? Vilka idéer kan du tipsa dem om? Vilka trender vill de veta mer om?
  4. Målet med en företagsblogg (åtminstone B2C) borde vara att den gillas av dina Facebook fans, ger trafik från Google samt får inlänkar och trafik av andra bloggare och från diskussionsforum.

Nyckeltal för en effektiv företagsblogg

Kostnad = Totala kostnader för produktion av blogginlägg med extern hjälp eller internt.

Hur många timmar per månad sätter du på produktion av innehåll till bloggen?

Hur många timmar går åt till undersökning och analys av trafik?

Räkna ihop totala timmar per månad och ta dem gånger kostnad per timme så har du bloggkostnader per månad.

Räkna sedan antalet besökare, och dividera den summan med kostnaden så får du reda på hur mycket en besökare till bloggen kostat dig. Kolla sedan också hur många konverteringar (köp/offertförfrågningar/mm) som bloggbesökarna gjort, och dividera det med kostnaden för besökarna så får du reda på vad en konvertering genom bloggen kostat dig. Ju mer du skriver i bloggen, desto lägre kommer denna siffra att bli.

Tips på mätetal (KPI:s) för en företagsblogg:

  1. Totala besökare
  2. Besökare från sök (Google organic)
  3. Besökare från Facebook, twitter, linkedin, beroende på var din målgrupp finns.
  4. Besökare från andra bloggar och mediesajter.
  5. Återkommande besökare
  6. Prenumerationer
  7. Kommentarer
  8. Likes, shares, tweets eller pins.
  9. Räckvidd (reach)
De första viktiga nyckeltalen är kostnad per besökare, vilket borde sjunka vartefter du får mera innehåll och flera besökare. 

Vad betyder en företagsblogg för varumärket?

Ett varumärke byggs eller förstörs av allt ett företag gör. Dåliga produkter och tjänster kommer inte att klara sig när kunder snabbt kan sprida sina dåliga erfarenheter via den sociala webben. Istället blir vinnarna de företag som klarar av att hålla sina varumärkeslöften till sina kunder. Det har ingen skillnad om ett företag som inte klarar av att leverera enligt vad de lovar har en blogg eller ej eftersom negativa erfarenheter sprids ändå från konsument till konsument utan att företaget har någon stor möjlighet att påverka. De företag som kan leverera en positiv upplevelse har i sin tur möjlighet att skapa engagemang och få positiva kommentarer på sin blogg samt kanske t.o.m få konsumenter att blogga om sina erfarenheter av varumärket.

Exempel på fler företagsbloggar

I bloggen MUSCH barf kokemukset skapar besökarna alla inlägg
I bloggen MUSCH barf kokemukset skapar besökarna alla inlägg

MUSCH ”Barf kokemukset” är en typ av blogg där besökarna själv skapar innehållet. Kolla in MUSCH Barf-kokemukset här.

Geodrill företagsblogg
Geodrill företagsblogg

I Geodrills bergvärmeblogg skrivs det om allt som de som intresserar sig för bergvärme funderar på.