Ville Silventola blir Sales Director för Genero

Pressmeddelanden Genero Crew

För att lyckas växa år 2021 behöver företag använda sin marknadsföringsbudget på bästa möjliga sätt. I ett osäkert marknadsläge gäller det att noga överväga sina investeringar, och satsa på det som verkligen ger resultat. Så resonerar Ville Silventola, Sales Director för Genero i Finland och medlem i ledningsgruppen från och med 15 december 2020. Han kliver in i growth marketing-företaget i en tid då efterfrågan på datadriven marknadsföring är enorm.

– Många ser fortfarande marknadsföring främst som en kostnad. Nu har vi chans att förändra denna föråldrade uppfattning som ännu lever kvar i Finland. Marknadsföring är ett verktyg för att skapa tillväxt, om du gör det på rätt sätt. Och just nu är growth marketing-strategier mer rätt än någonsin, säger Ville Silventola.

Silventola kommer till Genero från svenska Chimney Group, där han jobbat som chef för den nordiska försäljningsorganisationen. Chimney är ett internationellt produktionsbolag som utvecklar och producerar rörligt innehåll – allt från reklam till tv-serier och långfilm. Han har studerat och arbetat i fem olika länder, vilket har präglat hans syn på marknadsföring och försäljning.

– Jag tycker det är viktigt att förstå hur olika människor tänker, och den insikten försöker jag ständigt utnyttja i mitt arbete. Den hjälper mig att förstå olika kunder och bygga lösningar som motsvarar deras behov. Förmågan att förstå hur andra tänker är också ett effektivt verktyg i förhandlingar, säger Silventola.

Han konstaterar att det är skönt att han och Generos operativa direktör Sebastian Östman får sitta vid samma sida av förhandlingsbordet nästa gång.

“Genero är bara i startgroparna”

Silventola har följt Generos utveckling sedan 2012 då han första gången träffade Generos medgrundare, bröderna Rasmus och Sebastian Östman. När han såg Rasmus inlägg i sociala medier om att Genero rekryterar en Sales Director, kändes det som rätt tid för nästa steg i karriären. Nu tar Silventola över som försäljningschef i Finland, vilket ger Sebastian Östman mer tid att fokusera på företagets nya jaktmarker i Norden.

– Jag är ivrig och glad över möjligheten att få vara med och utveckla Genero, både tillsammans med teamet och som en del av ledningsgruppen. Som jag ser det är Genero ännu bara i startgroparna, och företaget befinner sig i ett mycket intressant skede. Det tar knappast länge innan Genero räknas till de stora aktörerna inom den nordiska marknadsföringsbranschen.

Enligt Silventola har Finland en del att lära av Sverige när det gäller digital marknadsföring.

– När svenskar startar företag siktar de på att bli världsbäst. När finländare startar företag siktar de bara på att bli bra. Med sina anspråkslösa målsättningar sätter finländare käppar i hjulen för sig själva redan från början. Vi är lite för ödmjuka här i Finland, säger Silventola.

Friskt vågat är hälften vunnet

När det gäller marknadsföring tror Ville Silventola på aktivitet. Det gäller att pröva sig fram på ett målmedvetet sätt och inte stanna upp och fundera på olika lösningar för länge. Om ingen vågar testa nya idéer så lär ingenting nytt skapas heller. Jobbet som försäljningschef kräver både kreativitet, aktivitet och social förmåga. Vad ger Ville den energi han behöver för att ständigt vara trevlig och kläcka goda idéer?

– När jag lyckas med något får jag ny energi. När jag gör mål i fotboll handlar det visserligen om tillfällig eufori, men en nöjd kund kan ha samma effekt. Att lyckas med en kund känns nästan som att göra mål, säger Silventola.

Foto: Lauri Puustjärvi

 

Growth marketing-byrån Genero är en del av koncernen A-lehdet. I dag består Genero av närmare 100 experter inom alla delområden som ingår i digital marknadsföring. Genero har kontor i Helsingfors, Jakobstad och Stockholm. De flesta kunder finns i Norden, men företaget jobbar även globalt.