Vinnare och förlorare i Google juli 2016

Annat

På Genero analyserar vi kontinuerligt webbsidors synlighet i bland annat Google, och vi publicerar här en lista över sajter som ökat respektive minskat sin synlighet i Google mest under juli månad. Här kan du läsa om vilka finska företag som ligger i toppen och botten!

 

Den ursprungliga listan med vinnare och förlorare i Google i Finland innehåller även webbsidor  som Facebook och Google och andra internationella företag. Hela listan publicerar vi dock inte här eftersom den ser rätt likadan ut varje månad. Vi har valt ut finska företag ur den listan för att kunna uppskatta vilka sidor som har mest respektive minst organisk trafik. Därmed kan vi istället analysera de som utmärkt sig genom att sjunka eller stiga mest av alla på listan, dvs. “vinnare och förlorare”.

 

vinnare och förlorare i google finland

 

Vilka finska webbplatser ökade sin synlighet i Googles sökresultat mest i juli 2016?

lataayoutube.com
netti-tv.net
lexitec.fi
iltasanomat.fi
huuto.net
welho.com
faces.fi
kotikokki.net
oikotie.fi
sanakirja.org

 

Det går att notera att listan innehåller sidor ur olika branscher. Listan representeras av företag via vilka man kan söka information om exempelvis olika ord (lexitec.fi och sanakirja.org). Inom mediebranschen finns det enbart iltasanomat.fi och ingen från resebranschen, vilka är branscher som ofta representerar på listor som denna. Därutöver är det märkbart att listan inte innehåller sajter med webbutiker.

 

Jämför man med vår tidigare analys från maj 2016, kan man konstatera att lexitec.fi var på vinnarlistan även då, och att oikotie.fi på två månader har tagit sig från förlorarlistan till vinnarlistan.

 

Vilka sajters synlighet i Google minskade mest i juli 2016?

digitoday.fi
oph.fi
keltainenporssi.fi
katsomo.fi
suomienglantisanakirja.fi
anttila.com
valuuttamuunnin.com
mol.fi
foreca.fi
yle.fi

 

I stora drag liknar dessa två listor likheter och olikheter. Listorna liknar varandra då branscherna företagen är i varierar så pass mycket, båda listorna har också sajter inom media. Också här hittar vi sidor genom vilka man kan hitta information, t.ex. om valutakurser på valuuttamuunnin.com.

 

Däremot finns det i förlorarlistan sidor inom mediebranschen, exempelvis listettan digitoday.fi och yle.fi, som befinner sig på plats 10. Däremot finns det några sajter med nätbutiker på listan över förlorare, även om en av dem nyligen blivit nerlagda (anttila.fi). Det går även att notera att keltainenporssi.fi har omdirigerats till huuto.net och att mol.fi omdirigerats till te-palvelut.fi, vilket kan vara en orsak till att dessa sidor förlorat så mycket trafik.

 

Jämfört med vår analys för maj, märker man att två sajter behållit sin plats på listan över finska sajter som förlorat mest sökmotortrafik: suomienglantisanakirja.fi och foreca.fi. Mol.fi har däremot gått från att ha varit på listan med sajter som har haft mest trafik i maj till att i juli tillhöra en av de sajter som har förlorat mest trafik. Nyhetssajter och andra sajter med stora mängder nytt innehåll studsar oftast upp och ner i rankingarna på ett stort antal mindre konkurrensutsatta ord, vilket kan vara en orsak till denna drastiska förändring.

 

Vi gör även en månatlig analys på finska sajter som spenderar mest på AdWords-annonsering. Genom att jämföra den listan för juli med denna lista går det att se att huuto.net och oikotie.fi hittas så väl på den annonsörlistan som på denna vinnarlista.

 

Sammanfattningsvis noterar vi att det finns flera sidor inom informationsbranschen i båda listorna, och att det finns några märkbara förändringar i båda listorna. Vad gäller den uppskattade trafiken, varierar den med upp till tiotusental för båda listorna. Förändringar i synlighet i sökmotorer kan även bero PR aktivitet eller avindexering på grund av problem i metataggar.

 

Källa: Informationen kommer från SEMrush-verktyget som uppdateras varje månad med riktgivande statistik. Listan är sorterad efter  sidor med mest respektive minst trafik. Från listan plockade vi ut finska företag till våra topplistor.

INTRESSERAR EN EFFEKTIV SEM OCH SEO? TA KONTAKT!

Vi har hjälpt flera kunder att öka deras trafik och försäljning samt skapa leads med hjälp av sökmotoroptimering. Vi erbjuder våra SEM och SEO tjänster alltid efter kundens behov och önskemål och har som mål att få mätbara resultat.