Vinnare och förlorare i Google i maj 2016

Annat

På Genero analyserar vi kontinuerligt webbsidors synlighet i bland annat Google, och vi publicerar nu en lista över sajter som ökat respektive minskat sin synlighet i Google mest under maj månad. Här kan du läsa om vilka finska företag som ligger i toppen och botten!

 

Den ursprungliga listan innehåller även sidor som Facebook och Google och andra internationella företag, men vi väljer ut finska företag för att kunna uppskatta vilka har mest respektive minst organisk trafik. Ju fler stora sökord din sida syns på i Googles top-20, desto högre plats har du på listan. Den listan publicerar vi dock inte här just nu eftersom den ser rätt likadan ut varje månad. Vi plockar istället ut de som utmärkt sig genom att sjunka eller stiga så mest av alla på listan. Vinnare och förlorare så att säga. Här kan du läsa vilka 20 finska sajter hade mest och minst sökmotortrafik.

 

Vilka webbplatser i Finland ökade sin synlighet i Google mest i maj 2016?

savonsanomat.fi
mol.fi
mvlehti.net
pelikone.fi
ruokala.net
liiga.fi
maaseuduntulevaisuus.fi
lexitec.fi
nettimarkkina.com
suomi24.fi

 

Synligheten i Google varierar ganska mycket: Den uppskattade trafiken varierar med upp till tiotusental. Vi noterar även att sidorna representerar olika branscher, exempelvis finns det pelikone.fi, som är inom spelbranschen, och diskussionsforumet suomi24.fi. Mest representerade branschen på listan över Top-10 vinare denna månad är ändå mediebranschen.

 

Vilka sajters synlighet i Google minskade mest i maj 2016?

sktl.fi (längst ner)
finder.fi
elisa.fi
iltalehti.fi
nyt.fi
suomienglantisanakirja.fi
foreca.fi
mtv.fi
almamedia.fi
posti.fi

 

I linje med top 10 listan är bottenlistan även representerad av sidor inom mediebranschen. Även  i bottelistan varierar trafiken mycket för de listade sajterna. Förutom mediebeanshen återfinns denna månad sidor som väderprognossidan foreca.fi och telefonoperatören elisa.fi bland sajterna som förlorat mest synlighet i maj.

 

Sammanfattningsvis noterar vi att det finns sidor inom mediebranschen i båda listorna. Nyhets- och andra sajter med stora mängder nytt innehåll varje månad studsar oftast upp och ner i rankings på ett stort antal mindre konkurrensutsatta ord, och kommer därför med största sannolikhet att komma att återfinnas både på vinnar- och förlorarlistan även i framtiden.

 

Vanliga orsaker till att sajter kan finnas på vinnare-listan:

  1. Kontinuerligt väl utförd SEO.
  2. Publicering av en stor mängd nytt innehåll.
  3. Uppköp och omdirigering av trafik från konkurrent.
  4. Stor PR aktivitet som gjort att sajten fått många starka länkar.
  5. Omstrukturering eller ombygge av tidigare för Google oläslig sida.

 

Vanliga orsaker till att webbsajter kan finnas på förlorare-listan:

  1. Webbsajtsförnyelse utan att ha tänkt på SEO.
  2. Googleuppdatering som gör att den typ av innehåll sajten har värderas lägre.
  3. Google-filtrering på grund av användning av icke-rekommenderade metoder för sökmotoroptimering.
  4. Domänet har gått ut eller sajten har gått sönder.
  5. Konkurrent har strukturerat om sin sajt så den gått förbi på många sökord.
  6. Avindexering på grund av krångel med t.ex robots.txt fil eller meta-taggar.
  7. Manuellt straff från Google

 

Var detta intressant? Vi kommer även att analysera kommande listor med vinnare och förlorare av sökmotortrafik och jämföra dessa med föregående månader, stay tuned!

 

Källa: Informationen kommer från SEMrush-verktyget som uppdateras varje månad med riktgivande statistik. Listan är sorterad efter  sidor med mest respektive minst trafik. Från listan plockade vi ut finska företag till våra Top 10 listor.

 

INTRESSERAR EN EFFEKTIV SEM OCH SEO? TA KONTAKT!

Vi har hjälpt flera kunder att öka deras trafik och försäljning samt skapa leads med hjälp av sökmotoroptimering. Vi erbjuder våra SEM och SEO tjänster alltid efter kundens behov och önskemål och har som mål att få mätbara resultat.