12 orsaker att ha en företagsblogg

Design & Copywriting

En företagsblogg är en stor fördel för ditt företag. Men vad ger det mer specifikt än att vara bra marknadsföring?

1. Utveckla dina kundförhållanden i sociala medier

Genom att dina kunder och målgrupper ser ditt innehåll ger det dig mer synlighet. De kommer ihåg varför de väljer just ditt företag och varumärket hålls i tankarna, vilket är viktigt för kundlojaliteten

2. Fler konverteringar och leads

Genom att nå fler personer ökar du dina chanser att få fler konverteringar och leads. Oberoende om du har som mål att nå fler potentiella kunder eller att utveckla kontakten till dina befintliga kunder, hjälper en företagsblogg dig att uppnå dina mål.

3. Få personer till din hemsida

En företagsblogg ska helst finnas på företagets hemsida, t.ex som en egen kategori. Genom att personer hittar till din företagsblogg kan de också enkelt klicka sig vidare till din hemsida för att lära sig mer om ditt företag.

4. Synlighet i sökmotorer

De flesta företag tackar inte nej till bra SEO och gratis, organisk trafik till hemsidan. Genom att ha en blogg har hemsidan även en högre sannolikhet att ranka även på de mindre populära nyckelorden.

företagsblogg marknadsföring

5. Det är enkelt, roligt och kostnadseffektivt

Så gott som alla kan skriva. Olika personer i ditt företag kan skriva unika bloggtexter om sitt specifika arbetsområde. Och om det händer något aktuellt i den bransch företaget är i, går det att enkelt och snabbt skriva ett blogginlägg om detta och publicera det till dina intresserade läsare. Dessutom är en företagsblogg ett av de förmånligare marknadsföringsstrategierna.

6. Det är marknadsföring

Att upprätthålla en företagsblogg är en form av marknadsföring. Som tidigare nämndes kan en bra företagsblogg ge mer synlighet och konverteringar. En bra företagsblogg visar din kompetens och dina värderingar och på samma gång kan inläggen kopplas till dina produkter och/eller tjänster.

7. Kan skapa interaktion

Kommentarer, reaktioner, inspiration – ett bra inlägg kan få stor synlighet och är ett effektivt sätt att hålla kontakten till dina kunder. Genom att göra inlägg kring din bransch angående vardagliga saker humaniserar du ditt varumärke och hålls aktuell.

8. Du får värdefull statistik

Hur bra olika blogginlägg fungerar kan du analysera genom att använda exempelvis Google Analytics. Genom att analysera statistiken får du fram snabba resultat över vad som intresserar och vad som inte intresserar dina läsare. Sedan kanske du kan utveckla de inlägg som intresserar dina kunder och skriva fler inlägg kring det. För att veta vad som fungerar bäst lönar det sig att alltid hålla koll på statistiken med jämna mellanrum.

9. Blogginlägg är lätta att dela

Blogginlägg går smidigt att dela på diverse sociala medier. Det är även ett bra sätt att få liv i ett flöde som varit oaktivt en längre tid.

10. Det håller dig på tårna

Genom att du själv är tvungen att hitta nya intressanta infallsvinklar lär du dig mer om saker och lyssnar kanske lite extra noga på ett möte för att få inspiration till ett blogginlägg. Välskrivna blogginlägg som baserar sig på verkliga händelser motiverar dig att göra arbetet extra bra.

11. Ökar de interna länkarna

Att ha interna länkar, dvs. länkar som går exempelvis från ett blogginlägg till dina tjänster, är viktigt för sökmotorer och sökmotoroptimering.

12. Bra långtidsplan

Då du en gång har skrivit ett inlägg kommer det att finnas kvar på internet och kan också en lång tid efteråt locka fler läsare, kunder och/eller leads. Blogginlägg kan få nya läsare flera månader efter att man publicerat det och plötsligt bli populärt igen. Därför är det viktigt  att skapa innehåll som människor faktiskt vill läsa.

 

Även om en företagsblogg medför ett flertal möjligheter gäller det även att sätta en del gränser för ditt bloggande. Det lönar sig att blogga inom ramarna för ditt företags verksamhetsområde och också att skapa ett par välformulerade inlägg med relevant innehåll istället för att skriva stora mängder av inlägg med sämre innehåll. Samtidigt är det viktigt att upprätthålla en snabb och användarvänlig sajt och företagsblogg för att skapa den bästa användarupplevelsen för dina läsare. Genom att upprätthålla en bra företagsblogg ökar dina chanser avsevärt att få nya kunder och mer synlighet.

Behöver du hjälp med din företagsblogg? Ta kontakt!

Genero har flera års erfarenhet av företagsbloggande och vi anser att det är en viktig del av marknadsföringen. Genero är en full-service marknadsföringsbyrå som alltid har kundens mål och behov som utgångsläge och som erbjuder tjänster från företagsbloggande och sökmotormarknadsföring till varumärkesstrategi. Ta kontakt så berättar vi mer!