AGA – En sökmotoroptimerad informationssida för människor som lider av huvudvärk

1763.71 %
Ökning av organisk trafik på fem månader
25.92 %
Tillväxt av webbplatsens organiska synlighet i Google
90.63 %
Nya besökare på webbplatsen

Bakgrund

logo-agaAGA/Linde Healthcare är del av koncernen The Linde Group. Linde Healthcare fokuserar på medicinska gaser och de terapeutiska tekniker som hör till dem. Företaget har flera års erfarenhet i att arbeta med hälsovårdsexperter gällande leverans av gasapplikationer. Detta globala företag erbjuder högklassigt kunnande i medicinska gaser och mångsidiga helhetslösningar för gasfördelning.

En mycket svår återkommande huvudvärk är Hortons huvudvärk. Ett av de viktigaste behandlingssätten för denna typ av huvudvärk är just AGA Linde Healthcares medicinska syre.

 

Utmaningar

Det finns ett flertal olika slags huvudvärk och därmed följer olika slags behandlingar, beroende på huvudvärkstypen. Företaget hade som mål att erbjuda lättillgänglig information gällande olika huvudvärkstyper, deras behandlingar och orsaker. Samtidigt ville de öka kännedomen om behandlingsmetoden med medicinskt syre för Hortons huvudvärk.

Lösningar

Det byggdes en informativ hemsida som var till för att hjälpa finländare förstå sig på olika typers huvudvärk. Det gjordes även ett huvudvärkstest till sidan. Information om Hortons huvudvärk, dess symptom och behandling var något som betonades på hemsidan, samtidigt som där fanns information om de andra huvudvärkstyperna.

Domänen fick bli jatkuvapaansarky.fi, dvs återkommande huvudvärk. Primärt användes sökmotoroptimering för att öka kännedomen om sajten och öka besökarantalet och för samma mål lanserades även en kampanj. Kampanjen innehöll sökmotormarknadsföring och Facebook-annonsering.

För sökmotoroptimeringen gjorde Genero en noggrann nyckelordsanalys och webbsidans struktur byggdes upp baserat på de viktigaste nyckelorden. Därefter skapades innehåll optimerat på de termer och nyckelord som målgruppen använder när de söker efter information på Google.

Sökmotormarknadsföring och Facebook-annonsering användes för att hitta kundgrupper som var intresserade av de nyckelord som kom fram i analysen. Det skapades även en egen Facebook-sida för jatkuvapaansarky.fi. Huvudvärkstestet framhävdes för att få fler människor till sidan. Detta, eftersom det ansågs vara ett bra sätt att få intresserade att hitta sig till hemsidan.

 

 

Resultat

Tack vare de lösningar som användes fick webbsidan relevanta besökare, som verkligen hade ett intresse för ämnet. Detta gick att se genom att analysera resultaten, och se att besökarna hölls på sajten i över två minuter. Dessutom ökade besökarantalet och konverteringarna märkbart. Huvudvärkstestet hjälpte till att locka intresserade besökare till sidan, vilket man såg av procenten som klickade sig vidare till hemsidan under hela kampanjens gång (Facebook 5% och AdWords 12%).

I helhet fördubblades den organiska trafiken varje månad under en fem månaders uppföljningsperiod. Jämfört med den första och sista månaden i perioden dubblades organiska trafiken 18 gånger, alltså 1763.71%. Organiska synligheten å sin sida ökade 25,92% och det åstadkoms tredjeplatspositioner på 26 nyckelord. Därmed blev jarkuvapaansarky.fi Finlands största sajt som berättar om Hortons huvudvärk. Totalt fick sidan 90,63% nya besökare av vilka 8,32% gjorde huvudvärkstestet.

 

AGA - En informativ sajt för personer med huvudvärk 3