E-commerse tracking i Google Analytics

Growth hacking

E-commerse tracking

Genom att sätta till Google Analytics så ser man varifrån besökarna kommer och vad de gör på sidan, man ser vilka produkter som är populärast och vilka som man kanske borde ändra på. Men detta är inte allt man kan göra, installerar man även e-commerse tracking tillsammans med Google Analytics så får man även ett värde på besökarna.

Värdera besökare med hjälp av E-commerse tracking

Genom att Google Analytics får reda på vad alla produkter kostar, och håller reda på vem som köper dem, och hur mycket de köper så kan programmet automatiskt säga hur mycket en besökare är värd.

Olika besökare ar värda olika mycket

Du ser då lätt vilka besökare som är värda mest, är det de som kommer från Forum, är det de som kommer från YouTube eller Facebook? Eller de som hittat din sida från Google. Ifall så, så ser du också vilka ord de besökare som är värda mest har sökt på.

Dra nytta av att veta vad besökare är värda

När du nu vet vilken typ av besökare som är mest ”värda” så kan du ju lätt öka dina inkomster genom att satsa på att få fler sådana besökare, men färre av de som inte är värda så mycket.

E-commerse tracking för att veta om det är värt att satsa på Google AdWords

Du får ett exakt värde på vad en besökare är värd, och är det värdet större än vad en besökare kostar via Google AdWords, så betyder det att du kan ”köpa” hur mycket besökare som helst via Google AdWords och du kommer alltid att få tillbaka mer än vad du satsat. Det har jag hört att kallas ROI.

Exempel för att belysa detta

Exempel 1: Du kanske ser att besökare från ett forum är värda 0,41€ per styck, och besökare från ett annat forum 0,67€ per styck. Du ser ju då på vilket forum du skall satsa det mesta av din energi.

Exempel 2: Du ser att en besökare i medeltal är värd 0,67€, och sen får du reda på att besökare för din bransch kostar ca 0,40€ per klick via Google AdWords. Du kan då i princip köpa hur mycket AdWords som helst och ändå gå på vinst. Du kanske ser att ju mer AdWords du köper, desto mer går du på vinst.

Detta var ett inlägg som jag hoppas att beskriver nyttan av E-commerse tracking i Google Analytcs på ett så enkelt sätt som möjligt. Har ni frågor så kan ni ställa dem i kontaktformuläret nedan, och vill ni ha E-commerse tracking installerat på er webbsida eller webbshop så råder jag er också att ta kontakt!